Produksjonen skjer ofte i helsefarlige lokaler og ved hjelp av barnearbeid. HMS-krav har, for å si det pent, ikke akkurat prioritet.

Historisk har det jo gjerne vært slik at "shipper load, stow and count". Med andre ord; hva som er i forsendelsen har ansvarsmessig vært vareselgers og kjøpers business, ikke transportørens.

Den strafferettslige utviklingen, både i EU og USA, går imidlertid klart i retning av at alle som vet, eller burde vite, hva en forsendelse inneholder har et ansvar.

Internasjonale transportører oppfordres til økt årvåkenhet - spørre en gang for mye enn en gang for lite hvis man er i tvil om hva lasten inneholder.

Bare i løpet av årets første syv måneder er beslaget av falske merkevarer femdoblet - og det er transportert på bil, bane, båt eller fly.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!