Skal noe spesielt flyttes her i Europa er det ikke usannsynlig at det involverer en spesialhenger fra Faymonville. At de er eksperter på flotte løsninger er ingen bombe, men hvor mange visste at de også setter rustbeskyttelse i høysetet?

- Våre henger er bygget for å leve i 10 til 15 år. Teknikken er det ingen ting å si på, men korrosjon i alle former er en utfordring. Tradisjonell rustbeskyttelse er å dyppe rammen i et bad, men grunnet høye temperaturer er ikke dette egnet ved bruk av høyfast stål. Et eksempel er sink som smelter ved ca. 415 grader C. I stedet har vi hos Faymonville valgt andre metoder, forteller Klaus-Dieter Erdmann til tungt.no.

Faymonville benytter lysbueteknikk når de behandler rammene mot korrosjon. Denne teknikken utvikler en lav overflatetemperatur, bare 60 grader C, og påvirker derfor ikke stålets struktur. Dette skal visstnok være samme teknikk som ble benyttet i forbindelse med rørgatene som ble lagt mellom Nordsjøen og Tyskland.

- Til tross for en relativt høy kostnad, mellom 4000 og 7500 euro pr. trailer, leverer vi alle våre hengere i Norge og Sverige med den mest avanserte teknikken som kalles 8K-behandling. Dette viser at kundene forstår problemet og er villige til å betale for et best mulig produkt, sier Erdmann.

Seks trinn

8K-teknikken består av til sammen seks trinn, hvorav de fire første er standard. Først renses og bearbeides materialet med en form for metallblåsing. Deretter legges det på to lag med spesialgrunning som inneholder kromatisert sink, før det legges på to lag med akryllakk. Deretter høytykksprøytes alle overganger og hulrom med et spesielt vokslag. Dette er standardbehandlingen.

I tillegg kan man øke kvaliteten ytterligere med to operasjoner til. Først en manuell rensing og forbedring av overflaten der man bruker mineralpartikler, for så til slutt å metallisere det hele ved hjelp av et lag med sink og aluminium. Systemet er utviklet i samarbeid med et av de ledende selskapene innen lakkindustrien og gir en korrosjonsbeskyttelse som tåler 2500 timer med salttåke. I følge Faymonville er de den eneste produsenten som sørger for et slikt opplegg "in house".

Det er også viktig å ta med seg at korrosjonsbeskyttelsen også gjelder alle bremse- og hydraulikkrør, og at alt av luft- og elektriske systemer monteres etter at resten er ferdigbehandlet, slik at man er sikker på at alle flater har fått en komplett beskyttelse.

- Det er selvsagt greit å fortelle om våre produkter, men de fleste som driver med denne type transport kjenner jo til det. Derfor er det viktigere å fortelle om hva vi står for. Med denne korrosjonsbeskyttelsen mener jeg vi underbygger vår faglige styrke, avslutter Klaus-Dieter Erdmann, som forhandler Faymonville i Norge.

Det er kanskje derfor de i reklamen sin sier; "Faymonville - trailers to the MAX"?

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!