Forrige gang IAA for nyttekjøretøyer ble arrangert, slo den alle tidligere rekorder. På et område på mer enn 275.000 m2 fikk publikum oppleve det nyeste nye innenfor moderne transporthåndtering, enten det gjaldt deler, kraner, påbygg, varebiler, busser, lastebiler eller alt (u)mulig annet som har med transport å gjøre.

Til sammen hadde 2084 utstillere stand på messa, og publikumstilstrømningen var enorm med nesten 300.000 tilskuer fra 110 forskjellige land i verden.

Selv om en og annen nyhet også vises i andre sammenheng, bruker de fleste store nyhetene å bli lansert på den kjempestore IAA-messa. Har en av produsentene noe på lur, bruker de å vente med å vise det fram til hordene inntar Hannover.

Enkelte ganger har det hendt at man også er litt for tidlig ute med nyhetene. Skivebremser på enkelte av lastebilmodellene er et eksempel på dette. Et annet eksempel er lanseringen av Voiths vannretarder, Pritarder, som ble lansert med brask og bram for så å bli borte en tid. Årsaken er selvsagt at alle er ivrige på å fortelle hvor flinke de er, men noen ganger er produktet rett og slett ikke ferdig utviklet.

Vi her i redaksjonen skal selvsagt ned til Hannover for å få et overblikk over nyhetene. Vi drar ned allerede på pressedagene 21. og 22. september og kommer til å servere nyheter både på vår eminente nettside tungt, samt med fyldig reportasje her på tungt.no og i TransportMagasinet etterpå.

Bransjen har nå lagt et par tøffe år bak seg, men nå ser det ut til at optimismen er i ferd med å komme tilbake. Det skal derfor bli spennende å oppleve den første store internasjonale transportmessen siden 2008.

Tipper det blir en og annen nyhet å skrive hjem om!

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!