På showbilparkeringen utenfor Kentucky Exposition Center stod den; Dean Bugg´s "Low-N-Long". En meget vakker, stilren og forseggjort 1984 Peterbilt 359 i fargene pearl white & green. I motsetning til mange av de andre showbilene, der markeringslys i hopetall dominerer, har man her vært opptatt av å skape en litt minimalistisk stil.

Dessuten har man klart å kombinere nyere detaljer med detaljer som gjør at bilen ser ut som en veteran. Hvordan da, sier du? Jo, legg merke til de enkle hovedlysene som gir fronten en helt annen stil enn den originale med doble hovedlys. Bilen ser rett og slett eldre ut enn den er. Samtidig er speilene av en helt moderne type, allikevel bryter de ikke den lett nostalgiske stilen - det ser bare riktig ut.

At trekkvogna i tillegg har fått omfattende ombygginger har gjort det hele til en nytelse å se på. Blant annet er hele ramma forlenget og akselavstanden er økt til 339", eller 8,6 meter, taket på førerhus og sleeper er choppet (senket) 6" og dørene på både førerhus og sleeper er bygget om til "selvmordsdører".

Det hele er toppet med en megafet støtfanger foran, to enorme eksospiper og custombygde skjermer over drivhjulene. I tillegg er bakparten på ramma bygget om til en meget stilren avslutning på bilen med en lekker lysbjelke bakerst, som prikken over i-en. Legg så til et nydelig interiør pluss en masse arbeid og penger, så har man oppskriften på Dean Bugg´s "Low-N-Long".

For den som er mer opptatt av det mekaniske enn det estetiske kan vi fortelle at drivlinja består av en 425 hesters Cat-motor, koplet til en 13-trinns Fuller usynkronisert gearkasse som fordeler kreftene til tandemakslene. Mmm¿.lekkert!

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!