Det er lenge siden vi begynte å prate om å samle de sterkeste lastebilene på markedet til mannjevning. Faktisk helt siden Volvo tronet alene på toppen med sin 700-hester. Når så Scania lanserte den nye V8-serien med en enda sterkere motor på 730 hester, fikk vi skikkelig vann på mølla.

Vi kontaktet de tre importørene, Volvo Norge, Norsk Scania og MAN Last og Buss, og fortalte dem om planene våre; ville de være med på dette? Alle tente på idéen og vips satt vi med et større prosjekt i fanget. Med god hjelp av de nevnte importører, samt NorSlep som stilte tre identiske semitrailere til rådighet, var alt klappet og klart for en kraftprøve i Norge.

Power program

Tirsdag la vi i vei fra MAN-anlegget på Skårer, nord for Oslo, retning Eidfjord. Vi valgte strake veien via riksvei 7 i Hallingdal og over Hardangervidda til Eidfjord. Målet var å prøve kreftene i Måbødalen. På tirsdagskvelden brukte vi ett av vogntogene for å kjøre opp og ned et par ganger for å finne målepunkter vi kunne benytte dagen etter.

Onsdag morgen startet vi opp med Scania R730 som kan skilte med 730 hk og 3500 Nm i dreiemoment. Deretter var det MAN TGX V8 sin tur. Den har en motor som yter 680 hk og har et dreiemoment på 3000 Nm. Sist ut ble Volvo FH16 700 XXL som har 700 hk og et dreiemoment på 3150 Nm. Alle bilene var for øvrig utstyrt med automatiserte gearsystem og vi ble enige om å kjøre alle automatisk og i "power-programmet".

Spenningen var til å ta og føle på. Alle de tre vogntogene imponerte opp de tunge bakkene, men ville det være store forskjeller mellom de tre "kraftpakkene"? Forskjeller var det, men ikke veldig store. Får å si det litt enkelt så skilte det 30 sekunder på toppen av Måbødalen, mellom den raskeste og den som kom på tredjeplass.

Vi vet at denne testen har skapt stort engasjement og at svært mange lurer på hvem som ble "Kongen av Måbødalen", men vi ønsker å spare alle detaljene til neste utgave av TransportMagasinet. Men dere kan få en karamell å suge på; resultatet ble som ventet. Så er det bare å gå i tenkeboksen for å resonere seg fram til resultatet, eventuelt vente på neste utgave av blekka!

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!