Partiet har sett seg lei konflikter som oppstaår når jernbane og vei skal bygges ut på samme sted. Partiet vil derfor slå sammen de to etatene slika at hele det statlige infrastrukturansvaret legges til én stor etat.

Nå får de også støtte fra Erling Sæther i Schenker som måtte flytte tilbake godset fra jernbanen til veiene på grunn av sprengt kapasitet.Hans oppfatning av jernbaneverket er at jernbaneverket har vært for sulteforet til å kunne klare langsiktig planlegging.

Jernbaneverket selv sier at planene, blant annet i Oslo-området, har vært startet og stoppet flere ganger, i takt med pengestrømmen fra Stortinget. Og selv om Nasjonal Transportplan skal motvirke slik kortsiktig tankegang, mener likevel Sæther det er på tide med en ny organisasjon, etter flere år med underinvestering. Han beskriver situasjonen hos Kystverket som den samme, en solteforet etat som ikke klarer å planlegge godstrafikk på båt i sammenheng med andre transportveier.

Svensk modell

På stortinget har KrF bedt regjeringa utrede utsiktene til å etablere en stor transportetat med ansvar for vei, luft, sjø og kollektivtransport. Framlegget kom rett før Stortinget tok ferie. Krf synes en studietur til Sverige hadde vært på sin plass for Transport og Kommunikasjonskomiteen, men Anne Marit Bjørnflaten (Ap), nestleder i transportkomiteen tror ikke dette er veien å gå. Hun mener Jernbaneverket og Vegvesenet nå trenger ro til å gjennomføre de store prosjektene i Nasjonal Transportplan.

Les saken i Klassekampen

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!