Multitraileren er basert på den populære Nooteboom PX low-loader. Hovedkarakteristikken her er ekstremt høy nyttelast. Nooteboom har diskutert forskjellige konseptversjoner av denne, med flere kunder rundt i Europa. Resultatet er deres mest allsidige semi lav-laster noensinne i følge dem. MCO-PX tilbyr fordeler som transportører kan dra nytte av, enten det er snakk om spesialtransport eller tungtransport. Nooteboom produktet har tydeligvis tillitt hos kundene siden det allerede er solgt flere enheter før den offisielle introduksjonen.

14 tonn per aksel

Den tilbys med tre til åtte akselrekker og breddealternativene er på 2520, 2740 og 2990 millimeter. Man kan velge mellom fast eller singel, dobbel eller trippel utrekkbare lastegulv. MCO-PX er også tilgjengelig med en akselavstand på 1360 eller 1510 millimeter og dekk i størrelsen 245 eller 285, alt etter egne behov.

En av de viktigste egenskapene er den store nyttelasten. Nooteboom pendelakslene og en vektbesparende konstruksjon, fører til det de selv kaller ekstrem høy nyttelast. Konstruksjonen har høy vridningsstivhet, som et resultat kan en seksakslet MCO-PX ta nesten den samme nyttelasten som en normal åtteakslet styrt semi lav-laster.

Når den er i inntrukket posisjon får den langt kortere kombinasjonslengde. Som betyr bedre manøvreringsdyktighet og lavere driftskostnader ved å spare dekk, dispensasjoner og følgebiler. Nyttelasten vil til slutt avhenge av hvilke dekk som blir brukt. Det varierer mellom 12 tonn per aksel ved bruk av 245/70R17,5 dekk, til 14 tonn ved bruk av 285/70R19,5 dekk, med hastigheter opp til 80 km/t. Ved lavere hastigheter kan vekten økes til omtrent 17 tonn per aksel.

Med 600 mm høydejustering og 60 graders styrevinkel, tilbyr MCO-PX de samme fordelene som sin forgjenger. Med fjæringen i laveste posisjon er lastenivået på 960 mm på 285 dekk og 850 mm på 245 dekk. Det spiller ingen rolle om gulvet er fast eller trippel utrekkbart. Uansett hvilken høyde som velges forblir styrevinkelen den samme. Det betyr at dekkslitasjen minimaliseres i følge Nooteboom.

93 til 153 tonn

Et komplett svanehals program er tilgjengelig for MCO-PX. Avhengig av hvilken type, finnes det fast hals, en hydraulisk justerbar hals eller en hydraulisk kompensasjons hals. De tyngste versjonene av MCO-PX vil gi svært høye nyttelaster. En åtteakslet MCO-PX vil, innenfor det tyske regelverket, ha en nyttelast på 93 tonn i 80 km/t. Teknisk lastekapasitet er 116 tonn i 80 km/t og 153 tonn i 25 km/t. Sammenlignet med modulære trailere vil det gi viktige fordeler i tillegg til høy styrevinkel og aksel gange. Den er enkel i bruk med utrekkbart lastegulv, lave driftskostnader og er enbilligere investering, i følge Nooteboom.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!