23948sdkhjf

MAN TGS World Wide

For de tøffeste oppgavene utenfor Europa lager MAN sine WW (World Wide) modeller. Siden de ble introdusert i 2003 har de blitt populære i over førti land utenfor Europa.

Det er særlig robust rammekonstruksjon, nyttelast og dens evne til å tåle dårlige veier og ekstreme klimaer som kjennetegner den. Den nye TGS WW skal kombinere disse egenskapene med økt komfort. Og selv om den ser ut som en vanlig TGS er det altså en bil bygget for et helt annet marked enn vårt eget. Hovedmarkedene er Midtøsten, Asia, Afrika og Russland. Forholdene er på mange måter forskjellige fra de vi kjenner i Europa og en rekke detaljer gjør den lett å kjenne igjen. En robust radiator beskyttelse, beskyttelsesgitter foran lyktene, luftinntak rettet oppover med ekstra filter, beskyttelse for dieseltank og 24 tommers dekk er med på å gjøre bilen ekstra tøff.

Solid

For kjøring utenfor vei er konfigurasjonene 4x4, 6x4, 6x6, 8x4 og 8x8 tilgjengelige, alle med bladfjæring. Men det skal sies at luftfjæring er tilvalg på versjonene 4x2, 6x4 og 6x2. Det at bilene blir satt opp med bladfjærer som standard sier nok en del om forholdene og markedene. Tungt prøvekjørte den "nye" TGS WW 33.440 med en tippsemi fra Schmitz Cargobull. Bilen var utstyrt med 12 trinns TipMatic og det kan virke som automatiserte gearsystemer vil bli mer vanlig også i disse markedene. Det er nok økt nyttelast, lavere forbruk og lengre levetid på clutchen som frister for bileierne her.

Det var godt merkbart at tippsemien ikke var lastet opp, men turen var helt fin og komfortabel nok. En ukomplisert og solid opplevelse kan man si. Mange WW biler blir satt opp med grovere dekktyper, som den utstilte modellen hadde. Dette har naturlig nok sammenheng med at disse bilene ofte befinner seg på svært dårlig vei, eller av veien.

Snart Euro 4

TGS WW kommer i M-cab, som er kompakt og ofte blir brukt i anlegg eller lokal distribusjonskjøring. L-cab er en sovehytte med en del lagringsplass. LX er langtransport versjonen med høyt tak og plass til to senger.

Motoriseringen kommer fra rekkesekserne D20 og D26 blir levert både som Euro-2 og 3. Dieselkvaliteten varierer en del i disse landene, særlig er andelen av svovel ofte høyere enn i Europa. Effektalternativene er 360, 400, 440 og 480 hk. I 2011 vil Euro-4 motorer bli lansert for disse bilene. Alle motorene i WW- serien er konstruert for drift i varme klima. Det mest åpenbare grepet er den store radiatoren. Men bilene er også beregnet på drift i kalde strøk, som nok er smart om man ikke vil bli glemt i det store Russiske markedet.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078