Stockholm har en ambisjon om at halvparten av bussene deres skal kjøres på biodrivstoff innen 2011. Nå leverer Scania ikke mindre enn 85 etanolbusser og bidrar sterkt til at Stokcholm er flinkest i klassen på kollektiv miljøtenking. Bystyret har bestemt at minst 50% av all passasjertransport i området skal skje med ikke-fossile energikilder fra 2012. Ved utgangen av 2009 var andelen allerede oppe i 30%.

Denne måneden begynner Scania leveringer av sine 85 etanolbusser til Stockholms Lokaltrafik (SL). Der investeres det nå utelukkende i busser som drives at ikke-fossile brennstoffer. Allerede har Sveriges største byer til sammen over 600 etanolbusser i drift, noe som nok henger sammen med at Scania er verdens eneste produsent av etanolbusser. I snart 20 år har Scania produsert store dieselmotorer som kan kjøre på nesten 100% etanol. I følge Scania selv, kan en etanoldrevet buss redusere CO2 utslippet med opp til 90% sammenlignet med en tilsvarende dieselmotor.

Les saken på ingeniøren/transport her .

Etanol eller biogass

SV har bestemt seg for å investere kun i busser som drives av ikke-fossile brennstoffer, hvilket i en svensk sammenheng betyr at bussene vil kjøre på enten etanol eller biogass. Etanolbrennstoffet blir tatt frem av restprodukter av fra den svenske papirindustrien, mens resten vil stamme fra brasilianske sukkerrør. Halvparten av Stockholms busser skal kjøre på biobrennstoff innen 2011, mens fossile brennstoffer skal være fullstendig utfaset innen 2025.

Bussene som skal leveres til operatøren Nobina, er utstyrt med Scanias tredjegenerasjons firesylindrede etanol-dieselmotor på 270 hk, en Euro5-motor. SL betrakter etanolalternativet som den suverent mest konkurransedyktige ikke-fossile motorteknologien på markedet i dag, både hva angår driftsøkonomi, teknologi-pålitelighet og brennstoffets tilgjengelighet. SL eksperimenterer dessuten med etanolhybridbusser, hvor etanol-dieselmotoren suppleres med en elmotor.

Les saken på ingeniøren/transport her.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!