Som dere ser av bildene har den maskerte lastebilen et stort og høyt førerhus, med et innsteg på tre eller fire trinn, der et teller to av dem er dekket av døra. Vi er derfor rimelig sikre på at det ikke er snakk om en Axor, men om neste generasjon Actros.

Større hytte

Mest sannsynlig befinner den nye verdensmotoren til Daimler seg under førerhuset. Det er snakk om den sekssylindrede rekkemotoren som i USA har betegnelsene DD13, DD15 og DD16. Motoren skal være klar for Europa og er allerede i bruk i USA samt i den nye tunge lastebilen til Fuso. Førerhuset ser ut til å være litt lenger og høyere enn dagens Actros Megaspace-førerhus. Aerodynamikken er forbedret i forhold til forgjengeren. Den svarte firkanten på den nedre delen av døra kan tyde på at Mercedes-folket vil gjenninnføre det lille vinduet som gir bedre oversikt over fotgjengere og syklister. Tilsvarende vinduer har vi sett på blant annet gamle Scania-modeller fra tidligere tider. SCR-innstallasjonen forblir på høyre side. Ser man på lysarrangementet minner de nederste ekstralysene om de som befinner seg på Mercedes-Benz SUVen M-klasse. Hovedlysarrangementene minner veldig om de vi finner på Volvo FH, men dette kan være montert for å forville de som ser bilen i trafikk.

Neste Vår

Det kommer ganske sikkert også en lavere og smalere versjon av den nye bilen. Den skal da erstatte dagens Axor-modell. Men så langt mangler de en lett motor på rundt 10 liter med effekt på rundt 450 hk til denne bilen, slik en del av konkurrentene har. Nå kan dette løse seg fort. MTU presenterte nemlig en motor (6R1600) på ca. 10 liter på den store Bauma-utstillingen i Munchen. Der ble det sagt at den motoren også kunne leveres I lastebiler.

En annen mulighet er at den nye Actros, som mest sannsynlig presenteres neste vår, kommer til å være utstyr med en ny uavhengig forstilling fra ZF. ZF har nemlig annonsert at en av lastebilprodusentene kommer til å benytte denne forstillingen i en ny lastebilmodell. Vi venter i spenning!

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!