Finanskrisen og global lavkonjunktur har i den siste tiden gjort problemstillingen mindre aktuell. Men nå når økonomien er på vei opp igjen, kommer temaet igjen på banen. For å sikre yrkets fremtid behøves et bredere rekrutteringsgrunnlag.

I 2006 manglet Storbritannia 46 000 sjåfører og personell innen logistikk. I 2008 er mindre enn en prosent kvinner, dette av 309 100 sjåfører. Situasjonen ser ganske lik ut i Europa ellers også. I Sverige, som anser seg selv som flink i klassen når det gjelder likestilling, er kvinneandelen bare på 4 prosent.

Forutinntatt

Når man er inne på dette temaet kommer det frem en del forutinntatte meninger. En er at yrket innebærer lang tid borte fra hjemmet, men internasjonale langtransporter er en liten del av den totale transporten. Mindre en tre prosent av alt gods transporteres lengre enn 500 km og to tredjedeler av godset på Europas veier ferdes mindre enn 50 km.

Et annet argument er at kvinner helt enkelt ikke har de fysiske forutsetninger for å klare føreryrket. Et argument som på en måte kunne forsvares for 30 år siden, da en arbeidsøkt på veien var veldig anstrengende på kroppen. I dag ser det noe annerledes ut.

Volvo Lastvagnar mener de selv har jobbet lenge med å lage kjøretøy som passer så mange mennesker som mulig. Designsjef Rikard Orell sier at deres biler skal kunne kjøres både av storvokste menn og av småvokste kvinner.

Tjejdagen

Men teknikk og design til side, det handler nok mer om å gjøre det enklere for kvinner å søke seg til sjåføryrket. Volvos jentedager har siden 1999 har rettet seg direkte mot jentene rundt på de forskjellige Volvoforhandlerne i Sverige. Susanne Frödin er markedskommunikasjons- og PR-sjef for Volvo Lastvagnar, og initiativtager til "Tjejdagen".

- Vi er alt for få jenter i lastebilbransjen. Volvo Lastvagnar vil at det skal bli mer likestilt. Det blir både mer morsomt, mer kreativt og bidrar til å utvikle sjåføryrket, mener hun.

Logistikkselskapet BDX i Luleå er overbevist om at kvinner i større grad bør komme seg bak rattet. I følge deres tall kommer det fram at kvinner kjører mer miljøvennlig og drivstofføkonomisk, og er mer forsiktig med utstyret. Av sine 1700 ansatte har de bare mellom fem og ti kvinnelige sjåfører. Derfor har de sammen med Sveriges Åkeriforetag i Norr og gymnasskolene startet prosjektet "Förare på väg". Det handler om å lokke flere ungdommer og da særlig jenter til sjåføryrket. Den beste måten å dra kvinner til dette yrket er å få kvinner som allerede er sjåfører til å fortelle om hvordan det er, mener Rolf Wallin i BDX. Ettersom det finnes så få kvinner, har han en utfordring, men er ivrig etter å få i gang prosessen.

I følge en pressemelding fra Volvo, ønsker Volvo Lastvagnar å spille en sentral rolle i denne utviklingen.

Se filmer fra "tjejdagen" her.

Tjejdagen

Malin (22) får prøve F88 fra 1965 og FH16 700.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!