TGL 12.220 Hybrid har en 220 hesters fire sylindret common-rail EEV dieselmotor som er koblet til en hybrid girkasse. I drivverket er det også integrert en elektrisk motor på 60 KW. En clutch skiller den elektriske motoren og girkassa fra forbrenningsmotoren for å tillate elektrisk fremdrift. Den elektriske motoren fungerer også som en generator, bremseenergien blir lagret av et kompakt lithium-ionbatteri. Hele systemet består av en automatisk seks trinns kasse, en elektrisk motor og et høyspennings batteri. Det utfører alle funksjonene til et fullverdig hybridsystem med stop/start, gjenvinning av bremseenergi, aksellerasjonshjelp og elektrisk drift.

Myk overgang

Overgangen mellom vanlig drift og elektrisk drift merkes ikke nevneverdig og bilen går selvsagt svært stille på eldrift. Hjernen er MANs "hybrid energy management" som kontrollerer energien mellom dieselmotor, elektrisk motor, energi lagring, drivaksel og tilleggsutstyr. Det optimiserer fordelingen av dreiemoment mellom vanlig motor og elektrisk motor.

Drivstoffbesparelsen skjer ved tomgangskjøring, det sørger stop/start systemet for. Under akselerasjon spares enda mer siden energi spart opp under oppbremsingen blir gjenbrukt til dette. Den ekstra kraften fra den elektriske motoren gjør det mulig å kutte ned på effekten til forbrenningsmotoren. Effekttapet kompenseres ved akselerasjonsassistansen fra elmotoren.

Foreløpig konsept

Dette er foreløpig et konsept fra MAN og er fortsatt under utvikling. Den klarer foreløpig ikke å oppnå like høye besparelser som deres nylig lanserte hybridbuss, men en besparelse på 15% er nevnt. Likevel gjør ekstra vekt at nyttelasten synker med 100 kg, sammenlignet med en TGL med vanlig oppsett.

MAN mener at med dagens batteriteknologi er ikke distribusjonskjøring med hybrid teknologi en realistisk løsning på kort sikt. Men på lengre sikt vil teknologien etablere seg i dette og andre godssegmenter. Det vil bli laget flere prototyper av TGL Hybrid for å teste videre i felten, heter det fra MAN Nutzfahrzeuge.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!