Tross for en kvartalsrapport som var bedre enn ventet synker Paccars aksjeposter. Både gevinst på hver aksjepost og inntektene totalt var høyere enn forventet av analytikere. Likevel sank selskapet i verdi på Nasdaqbørsen i løpet av tirsdagen. Forklaringen er ifølge eksperter at dette har vært det generelle mønsteret denne rapportsesongen, men i tillegg har Paccar i sin rapport nedjustert prognosen for det totale lastebilmarkedet. Altså, de forventer å selge mindre biler i 2010 enn forventet tidligere i år.

De regner nå med att totalmarkedet for lastebiler i Europa ventes å havne på 160 000 til 170 000 biler i år. Tidligere snakket Paccar om 150 000 til 180 000 lastebiler som var et mer romslig anslag. Alt i alt er det jo ikke store forkskjellen på disse prognosene, men med den viktige detaljen at det nå ikke anses som mulig og nå 180 000 enheter.

Markedet i USA regnes med å kunne nå et totalmarked på 110 000 til 130 000 biler, dette er nedjustert fra 140 000. Ingen store forskjeller, men det var nok til et kursfall i et svært sensitivt og nervøst aksjemarked.

Under paraplyen til Paccar finner vi fortsatt DAF, Dynacraft, Kenworth, Kenworth Mexico, Leyland, Peterbilt, Paccar Australia, Paccar Engines, Paccar Parts og Paccar Winch.

Paccars kvartalsrapport kan du lese her

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!