Det er finske Kalotti som nylig har tatt i bruk en helt ny ekvipasje på Norgesruta, et 25,25 modulvogntog bestående av en Scania R164 med en ordinær semitralle på 13,64 meter pluss en toakslet henger på 6,75 meter. Modulvogntoget har selvsagt en heldekkende Valtrareklame med norsk tekst på siden.

- Vi kan laste totalt fire traktorer, alternativt tre T-serie traktorer. Sjåføren, Mikael Cederroos, sier han aldri har blitt fotografert så mye, som da han var i Norge første gang med den nye Valtrareklamen, forteller administrerende direktør Rolf Kuula i Kalotti.

Til Kongsvinger

Ruta går fra svenskegrensen til Kongsvinger, men der er det stopp for modulvogntoget. På Kongsvinger må den bakerste hengeren koples av og stå parkert, mens sjåfør Mikael leverer traktorene på semitralla. Når den er tom, kjører han tilbake til Kongsvinger for å laste om den siste traktoren fra hengeren til semitralla slik at også denne kommer fram til kunden.

For å unngå for mye tomkjøring, prøver Kalotti så langt som mulig å organisere transporten slik at den siste traktoren skal leveres så nærme Kongsvinger som mulig.

Kalotti fra Åbo i Finland er finsk privateid transport og spedisjonsselskap som har spesialisert seg på gods på vei fra Norge, Norden og til hele EU. Virksomheten har over 40 års erfaring og bygger på fullserviceprinsippet, de har i dag rundt femti biler.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!