Som en del av et testprogram under reelle driftsforhold har Renault Premium Distribution Hybrys Tech, nå rundet 5 000 km. Renovasjonsbilen har de siste årene blitt brukt av Lyon kommune og selskapet SITA (SUEZ Miljø). Denne første testmodellen har gjort det mulig for Renault Trucks' ingeniører å gjennomføre en rekke vesentlige endringer på "a ndre generasjon" av denne lastebilen, som for tiden testes i både Brussel og i Lyon.

5000 mil og 550 tonn

Bilen ble tatt i bruk i begynnelsen av 2009 for innsamling av husholdningsavfall i Lyon-området. Eksperimentet, som ble utført under faktiske driftsforhold, har vist seg å være meget lærerikt i følge Renault. Det har gjort det mulig å evaluere konseptet i sin helhet, og har ført til en rekke tekniske forbedringer, samt en del nye funksjoner, som skal implementeres før den fremtidige lanseringen.

I løpet av 500 timers drift, har Hybrys kjørt over 5 000 km og samlet inn 550 tonn avfall. Flere forskjellige sjåfører har tatt plassen bak rattet i Renault Premium Distribution Hybrys Tech. Av egenskaper blir komfort og meget lave støynivå nevnt, spesielt når det arbeides i full elektrisk modus. Når det gjelder drivstoff-forbruket, har målinger vist at besparelsen ligger på mellom 20 % - 25 %, i følge Reanult. Lastebilen, som er basert på en Renault Premium Distribution i en 6x2 * 4-konfigurasjon. Den har en DXi7 Euro V 320 hk-motor, som kombinert med en elektrisk motor gir en nominaleffekt på 70 kW og en maksimum effekt på 120 kW.

I løpet av testperioden har det blitt gjort endringer på flere områder. For eksempel har overgangen fra elektrisk modus til forbrenningsmotor blitt smidigere ved at det har blitt installert en ny programvare. Kaldstarten har blitt forbedret for å sikre kjøretøyets drift, selv ved lave temperaturer (-15°C). Støynivået har også blitt ytterligere forbedret, spesielt ved at assistansesystemene, som f.eks. servostyringen, nå er mer stillegående, da de har blitt elektrifisert. Videre har akselavstanden blitt gjort kortere for at lastebilen skal være lettere å manøvrere i byer, melder Renault Trucks.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!