23948sdkhjf

VW Constellation

Tungt har besøkt MANs testbane utenfor München og stiftet nærmere bekjentskap med de mer eksotiske medlemmene i MANs familie.

MAN tok over VW Truck & Bus i Brasil allerede i 2008. De har produsert lastebiler i Resende i 4 år og har vært markedsleder for lastebiler over fem tonn i nesten åtte år. Selskapet har solgt flere lastebiler enn noen andre i Brasil og er den største i Latin Amerika med markedsandel på over 30%. Constellation ble lansert i 2005 og er fortsatt flaggskipet til MAN Latin America. Den dekker markedet fra 13 til 31 tonn og er fortsatt øremerket for det Sør Amerikanske markedet. Motorene varierer fra 130 til 367 hestekrefter og blir kombinert med forskjellige ZF-kasser, alle manuelle.

Eksotisk prøvetur

At Constellation er lett å kjenne igjen er det vel ingen som bestrider. Vi tok plass bak rattet og tok en tur på testbanen i 33 fuktige varmegrader utenfor München. Man kan si at et typisk stilrent tysk design har blitt kombinert med enkel og velfungerende teknikk, men komfort er vel ikke akkurat satt i høysetet. Vinduet er satt ganske lavt og er strekker seg ikke like høyt som det vi er vant med. Dette er gjort for å lette hverdagen til sjåføren som må jobbe timevis under den sterke tropiske sola og varmen.

Interiøret er ganske enkelt og ville nok ikke imponert kresne norske langdistansesjåfører, men alt er funksjonelt og praktisk. Bilene har bladfjærer bak men kan leveres med luft for de kresne.

Tungt fikk kjøre Constellation 17.250 med day cab som er laget for urban logistikk. Motoren fra Cummins på 250 hester er en Euro 3 motor som er det gjeldene i Brasil. Ikke noen miljømotor akkurat, men vi merket oss at de gikk svært stillegående og pent. Egenskapene på veien er enkle og det merkes at fjæringskomfort ikke er satt så høyt som økonomi. Girkassa er fra Eaton med seks trinn og er lett og grei i bruk.

Constellation 25.320 6x2 med sleeper cab har en sekssylindret Cummins motor kombinert med 16 trinns ZF 16S manuell synkronisert kasse. Også denne gikk overraksende stille og pent. Beregnet på langdistanse kjøring og tung last. Drivakselen fra ArvinMeritor har diffsperre som standard, sikkert er greit å ha når troperegnet faller ned over de røde støvete grusveiene og anleggsplassene. ABSbremser er tilgjengelig som ekstrautstyr. Begge bilene blir å finne på IAA.

Brasil boom

Nå som IAA 2010 nærmer seg har tungt.no deltatt på MANs pressekonferanse som tradisjonelt blir holdt tiden før messen. For første gang deltar det brasilianske selskapet sammen med MAN på messen, etter det ble integrert med MAN i 2009.

VW Constellation, er skreddersydd for det latinamerikanske markedet noe de lave effektuttakene på motorene er et tegn på. Mottoet for disse produktene er; "More you dont need. Less you dont want." Akkurat passe med andre ord, likevel har markedet i Brasil nå endret seg og landet er i en klar vekst. Det er store prosjekter i forbindelse med fotball VM i 2014 og ikke minst sommer OL i 2016 som er med på å dra opp aktiviteten og behovet for transport. Særlig ekstra krevende transport.

Man har jo som nevnt allerede lansert sine første TGS og TGX modeller i Brasil. Det er snakk om TGS 26.480 6x4, TGS 28.480 6x2 og TGX 41.480 8x4. De første bilene i ordinær produksjon blir levert i slutten av året. Bilene representerer "top of the line" fra MAN Latin America. Behovet for sterkere lastebiler har kommet som resultat av økt aktivitet i de tyngste segmentene. Krevende anleggskjøring, tømmertransport og langtransport øker og det er også tillatt med "road trains" med høye totalvekter i Brasil.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078