Forstudier har blitt innledet i fire strategiske, men ikke varemerkerelaterte områder og omfatter mulighetene for å tilpasse Scanias manuelle girkasse for bruk i MANs lastebiler. Å bruke MANs kraftige bakaksel (36-40 tonn) og fordelingsgirkasser i Scanias biler blir også sett på som en mulighet. I pressemeldingen fra Scania heter det videre at de to vurderer mulighetene for å felles standardkomponenter som ikke påvirker varemerkenes identitet. Det nevnes også at MAN og Scania vurderer mulighetene for felles forskning rundt komponenter for hybriddrift på buss og lastebil.

- Etter en første analyse har vi kommet fram til at felles forsyning av komponenter av denne typen har potensial for synerger uten at det går på bekostning av varemerkenes eller produktenes sterke identitet. Det handler om et samarbeid som skal gagne både selskapene og deres aksjeeiere, sier Scanias konsernsjef Leif Östling.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!