Den kompakte varebilen får velge mellom seks nye TDI og TSI motorer som skal gå opptil 21% mer effektivt, slippe ut mindre og koste mindre. Et nytt frontparti vil føre linjene som vi nå kjenner fra siste Transporter og Amarok. Interiøret skal bli mer funksjonelt og få bedre kvalitetsfølelse. En ny generasjon ESP blir også standard på alle modellene.

Tredje generasjon Caddy (2004 - 2009) ble solgt i 800 000 eksemplarer. Neste generasjon får ESP som standard, men dette er vel også å vente i dagens marked. Man kan også velge DSG girkasse, enten som 6 eller 7 trinns, som jo har et blitt mer og mer populært tilvalg. Hill-Start bakkestartfunksjon blir også tilgjengelig. For en kresne brukeren kan fortsatt Caddy leveres i strukket versjon (Maxi) og med firehjulstrekk (4MOTION) for både lang og vanlig versjon. Laster man til taket, rommer volumet 3030 liter på den vanlige modellen og 3880 liter i lang utgave.

75 til 140 Hk

Velger man diesel får du valget mellom 75, 102, 110 og 140 hesters utgave. Alle motorene får nå common rail direkte innsprøytning som Transporter T5 og det er da duket for mer stillegående biler. Alle bilene får partikkelfilter som standard. Akkurat som på Transporter må man velge litt større motorer for å få lov til å leke med DSG kassene. 102 Hk og 140 Hk TDI kan kombineres med 6 trinns DSG. Vil du ha firehjulstrekk må du velge 110 Hk.

Blue Motion

Den mest gjerrige versjonen er en 1,6 TDI med 102 Hk. Snittforbruket er oppgitt til 0,49 og CO2 utslippet er da på 129 g/km. En tank kan da teoretisk sett frakte bilen 1176 kilometer.

Alternativt kan du bestille versjonen med 75 hester i Blue Motion utgave.

Hver Caddy med dette utstyret bruker et Start/Stopp system og et automatisk batteriladesystem. Når sjåføren løfter foten av gasspedalen eller bremser, øker generatorens effekt og lader opp batteriet. Dette reduserer arbeidsmengden til motoren under vanlig kjøring, noe som senker forbruket.

Startline

To nye bensinmotorer er å finne i neste Caddy. Begge får turbolader og direkteinnsprøytning. De firesylindrede motorene på 1,2 liter gir 86 eller 105 hester. Forbruket for den sterkeste utgaven er oppgitt til å være 0,66 på mila. I forhold til den utgående modellen med 1,6 liter er det en forbedring på 21% i følge VW.

De forskjellige utgavene kommer nå til å hete Startline, Trendline og Comfortline. Startline er en ny innstegsmodell. Annet nytt utstyr er Cornering Lights og det nye RNS 315 integrerte radio/navigasjonssystemet. I tyskland vil den billigste versjonen starte på 13 595 Euro, så får vi se da hvordan de nye motorene slår ut med de norske avgiftene.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!