Etter en prøveperiode i vanlig trafikk i München (Munich Public Transport)er nå MAN Lions City Hybrid, klar for det kommersielle markedet.

Bussen har dieselmotor og elmotor som jobber sammen. I tillegg bruker den start-stop teknologi for å være ekstra ren ved sine stopp. Den bruker opptil 30% mindre drivstoff og slipper dermed også ut 30% mindre CO2 sammenlignet med en konvensjonell bybuss. Det er takket være avansert utvikling i elektronikk og økt ytelse i el-lagring som nå gjør dette mulig, i følge MAN. Dermed er nå hybridteknologien for første gang tilgjengelig økonomisk i lokal transport.


Energi

Energien som kreves for å flytte kjøretøyet er lavt og drivstoffbruken er som oftest bestemt av tilleggs utstyr som airconditionsystemet. En bybuss kjører ikke mer en noen hundre meter gjennomsnittlig før den stopper. Legger man til trafikklys og kø blir det mye stopping. Bremseenergien lagres og kan brukes til å aksellerere igjen. Om batterikapasiteten tillater det blir dieselmotoren slått av så ofte som mulig, noe som også medfører langt mindre støy. Energien blir lagret i høy-energi kapasitorer (ultracaps) som kan lagre og utløse 200 KW med enerig. Levetiden på disse skal være like lang som bussens service-levetid heter det fra MAN.

MAN melder nå at bussen er tilgjengelig for det kommersielle markedet etter IAA, det vil si til høsten. Når det gjelder muligheten for distribusjonskjøring med hybridteknologi har fortsatt MAN sin TGL 12.220 Hybrid på såkalte "field tests", så foreløpig får vi bare vente.

Bedre tider

2009 var et vanskelig år for MAN med massive innvirkninger på salg og produksjon. Tidene har nå snudd og det er særlig markedene i Brasil, Russland, Kina og India som blir nevnt som ekspanderende. Men også i Europa er optimismen tilbake med en klar økning i ordre på 54% fra første kvartal i 2009 til i år er det vel lite å si på den påstanden. I rene tall hadde MAN en ordremengde i første kvartal 2009 på 2290 mens det samme tallet for i år er på 3523 stk. Inntekten har også økt med 22% i samme peridoe for den tradisjonsrike lastebilprodusenten. MAN har gjort flere store salg den siste perioden, blant annet har de mottatt ordre på 4000 skolebusser til Brasil som tilsvarer 300 millioner eruo. Paris Public Transport har kjøpt 350 citybusser til 75 millioner euro, for å nevne noe.

Markedet i Brasil går så bra at MAN lanserer TGS og TGX der i slutten av året for å ta en bit av det tyngste segmenetet, som ser ut til å øke markant. De reduserer også sine kortidsprogrammer ved alle sine produksjonsenheter som følge av den økende etterspørselen. Markedet i Europa er i oppsving og MAN har målt det blant annet ved å se på antall kjørte kilometer på såkalte "toll kilometers" på autobahn. Dette viser en økning på 21% i frakt på veiene den siste peridoen i følge MAN.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!