Det er et par, tre år siden vi første gang fikk se Iveco Strator. Da stod den utstilt på en utenlandsk messe, ikke på standen til Iveco, men litt bortgjemt i en krok. Det er nemlig ikke Iveco som produserer Strator, det vil si i hvert fall ikke som snutebil. Derimot produserer de den vanlige bulldogmodellen Iveco Stralis. Snutebiler er det jo tross alt ingen i Europa som vil ha, eller er det kanskje nettopp det? Det var i hvert fall det Iveco-forhandleren i Nederland, Charles Feijts Groep, tenkte. Og siden Volvo og Scania begge dessverre har kastet inn håndkleet når det gjelder å produsere skikkelige lastebiler, for skikkelige lastebiler har jo snute, så kom nederlenderne på en glitrende idé.

I Australia er det nemlig fortsatt et marked for snutebiler og der har Iveco lenge produsert en snutebil som heter Powerstar. Samtidig som Stralis ble lansert, kom det også en ny og vakrere versjon av den australske Powerstar. De av oss som ikke strøk fullstendig i matematikk på skolen kan jo legge sammen to pluss to. Joda, det er riktig. Nederlenderne bruker en vanlig europeisk Stralis som utgangspunkt, snuta og en del annet importerer de fra Australia. Og for å si det veldig enkelt flytter de Stralis-førerhuset bakover og monterer en snute over motoren. Selvsagt er det en mer omfattende jobb enn som så, blant annet må snuta tilpasses den bredere europeiske hytta, ting og tang må gjøres med styring, fjærer og førerhusinnfestinger og så videre.

På sporet

På TRANSPORTmessa i fjor traff vi på en gammel kjenning fra Danmark. Jørgen Andreassen jobber ved Ivecos hovedkontor i Danmark og har blant annet kjørt pressetester med oss tidligere. Vi kom i snakk med ham om Strator og ga klar beskjed om at vi ønsket å teste den på norsk jord. Men siden det ikke er snakk om et rent Iveco-produkt måtte vi kontakte danske I.M. Jensen & Noer AS som har forhandleransvar for Strator i Norden.

På årets messe traff vi på Jørgen nok en gang. Praten kom fort inn på Strator og han tok en telefon til den danske forhandleren og spurte om vi kunne få bilen til Norge. Svaret var positivt og deretter gikk det unna. Vi trengte henger, lass samt finne en dato som passet alle. Da alt var klappet og klart var det blitt ferietid, men for de to herrene i testtemaet er jo ferie oppskrytt, særlig når vi skulle være først i Norge med Iveco Strator, og første mann ut noen sinne i verden med en pressetest av bilen.

En søndagkveld i juli rullet det lekre vogntoget inn på parkeringsplassen foran Qualtiy-hotellet i Sarpsborg og både Frode og Tormod følte seg hensatt til USA da de fikk se bilen. Dette var rett og slett vakkert, faktisk mye finere enn det vi hadde forventet ut fra bildene vi hadde sett. Kanskje den vakreste europeiske snutebilen vi har sett!

Bak bilen hadde danskene koplet på en tippsemi fra tyske Meiller Kipper, også den i Ferrari-rød farge. Dette ga et fint og helhetlig inntrykk av settet. Rett og slett "De e sku deili". Ferdig lastet veide vogntoget temmelig nøyaktig 50 tonn.

Påbygget på trekkvogna var det også danske I. M. Jensen & Noer som hadde stått for, og det var meget smakfullt utført. Ikke minst de lekre runde tankene som var monter på ramma under førerhuset på begge sider. Her var det plass til 1300 liter diesel, en egen AdBlue-tank i samme design, samt en verktøykasse som også så ut som en dieseltank. Sistnevnte var en detalj vi likte svært godt.

Også plattingen bak førerhuset hadde en flott utforming, og for å toppe det hele hadde de lagt til en flott bjelke til ekstralysene, montert på taket, siktestenger med lys på hvert hjørne foran, og to flotte eksosrør opp på bakveggen. Det hele minner mer om noe man ser i USA, enn en Iveco på danske prøveskilt.

Kjøreopplevelsen

Normalt er vi svært opptatt av kjøreegenskaper, motorkarakteristikk og hvordan den automatiserte gearingen fungerer på norske landeveier. Denne gangen må vi bare innrømme at dette ble noe overskygget av andre ting. "U tseendet betyr ikke alt" er det noe som heter. Vel, vi er ikke helt sikre på det. Dette er nok den første testbilen vi har kjørt der vi har vært mye mer opptatt av utseendet enn av det rent faktabaserte. Dette er rett og slett en lekker bil.

Hva er så vår konklusjon etter verdens første pressetest av Iveco Strator? Dette er en av de mest vellykkede designene vi har sett når det gjelder europeiske snutebiler. Rett og slett både stilig og tøff. Og med muligheten til å bestille bilen i stort sett alle akselavstander, akselkonfigurasjoner, motorer og førerhus som den vanlige Iveco Stralis kan leveres med, er det mulig å finne en Strator til nær sagt ethvert behov.

Når det gjelder kjøreopplevelsen er det først og fremst avfjæring av førerhuset og styrefølelsen som bør forbedres. Som Frode sa det; "det er vel ikke akkurat den beste bilen vi har kjørt på norsk vei, men du verden så moro det har vært".

En designmessig mer vellykket snutebil enn dette må man lete lenge etter!

Hvis en av våre lesere der ute ønsker seg en ny snutebil er det bare å ta kontakt med den danske forhandleren. Testbilen er til salgs for den nette sum av 1,3 millioner danske kroner, men det er sikkert forhandlingsbart. Mye penger, ja vel, men så er det også snakk om en unik håndbygget snutebil. Iveco-garantiene gjelder på det som Iveco har levert, blant annet hele drivlinja. Resten garanterer forhandleren for.

Vi hadde i hvert fall ikke mye lyst på å gi fra oss bilen etter to dager med test. "Kaptein Snutebil" hadde vært en ypperlig reportasjebil for oss i redaksjonen, ikke sant?

PS. Hele testen kan du lese i TransportMagasinet nr. 6 som kommer ut i midten av august.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!