Prosjektet euroFOT (European Field Operational Test) er et EU-prosjket hvor 28 selskap og organisasjoner deltar. Målet er å samle inn informasjon om hvordan lastebilførere i sin daglige jobb oppfører seg i ulike trafikksituasjoner og hvordan de blir hjulpet av lastebilens sikkerhetssystemer.

Øyebevegelser

Metoden er å overvåke de 30 lastebilene med fem overvåkningskameraer i hver bil. De skal registrere alt som skjer i og rundt kjøretøyet. Prosjektet skal gi mulighet for detaljert registrering av potensielle farlige situasjoner. I tillegg ser Volvo sitt snitt til å bygge kunnskap for å utvikle nye systemer. Carl Johan Almquist, som er trafikk og produktsikkerhetssjef for Volvo Lastvagnar i Sverige, forklarer at de vil analysere sjåførenes øyebevegelser for å få økt kunnskap om hva som distraherer sjåførene og hvordan det igjen påvirker sikkerheten.

Krevende sikkerhet

De 30 kamerautstyrte bilene skal rulle et år, sammenlagt 70 000 timer, noe som medfører 70 millioner megabyte. Ikke så lett å analysere kanskje, derfor er systemet satt opp til å reagere på visse situasjoner, som kraftige nedbremsninger, kjøretøy som nærmer seg, uregelmessige øyebevegelser eller andre ting som innebærer en forandring i trafikken eller i hytta.

Dagens biler er utstyrt med mye avansert sikkerhetsutstyr som faktisk krever kunnskap av føreren for at de skal gi positiv effekt. En viktig del av prosjektet blir å få forståelse for hvordan sjåførenes innlæringsprosess for sikkerhetssystemene ser ut og sørge for den blir så smidig som mulig.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!