Holdbare transporter dreier seg dels om å finne riktig drivstoffalternativ for fremtiden og delvis om å øke lastebilenes drivstoff-effektivitet. Volvo Trucks jobber målbevisst på begge fronter og viser blant annet en Volvo FM med en 13-liters motor som kjører på metangass.

- Uansett hvilket drivstoff som kommer til å være tilgjengelig er vi overbevist om at vi også i fremtiden skal kunne tilby konkurransedyktige transportløsninger, men med en mye mindre negativ påvirkning av miljøet, sier Volvo Trucks miljøsjef Lars Mårtensson.

Først med dieselmotor for gass

Volvo er verdens første lastebilprodusent med denne teknikken som vises på IAA, en teknikk som kombinerer dieselmotorens høye virkningsgrad med gassdriftens fordeler. Sammenlignet med tidligere generasjoners gassmotor er virkningsgraden hevet med 30-40 prosent. Teknikken er ett av de drivstoffalternativ som Volvo tester ut og tror på for fremtiden.

- Med en gassdrevet Volvo FM viser vi at gass ikke lenger er begrenset til bytrafikk, men også egner seg utmerket også for lengre transporter, sier Lars Mårtensson.

Hos Volvo står også energisparetiltak i fokus. Hybriddrift gir en markant reduksjon av drivstofforbruket - spesielt i bykjøring med mange start og stopp. På Volvos stand kan de besøkende bli kjent med en 7-liters motor som kommer til å bli lansert i hybridversjon i Volvo FE i løpet av 2011. Volvo er i dag den eneste lastebilprodusenten som har hybridteknikk for vektklassen opp til 26 tonn.

Både hybridteknikken og teknikken med en dieselmotor som går på metangass testes nå ute hos kunder rundt i Europa.

Volvo Trucks deler utstillingsområde med Volvo Busser som viser sin første serieproduserte hybriddrevne bybuss - Volvo 7700 Hybrid. Bussen gir opp til 35 prosent lavere drivstoff-forbruk enn en konvensjonell bybuss.

Satser offensivt innen anleggskjøring

Volvo bruker IAA til å vise frem sin nye modell, FMX til et bredere publikum. Bilen, som for Europa er å anse som en robust anleggsbil, har mange flere bruksområder i Norge, der mye transport foregår på svært dårlige veier. Bilen er bygd for tøffe forhold og er et resultat av en videreutvikling av Volvo FM. FMX hadde verdenspremiere på Bauma-utstillingen i april.

- Med Volvo FMX tar vi sikte på å innta samme tetposisjon i anleggssegmentet, som vi har i segmentet for langtransport med Volvo FH, sier Claes Nilsson som er sjef for Volvo Trucks sin Europa-divisjon. Så langt har interessen fra kundene vært veldig stor og ordreinngangen har vært god på de fleste markeder. De kundene som har prøvekjørt bilen er ikke minst imponert over Volvo I-Shift og den nye programvaren som er tatt frem for anleggskjøring. Den store interessen for Volvo FMX viser at vi har tenkt riktig i produktutviklingen.

På IAA vises Volvo FMX sammen med familiemedlemmet, hjullasteren Volvo L180F. Den er utrustet med Volvo Construction Equipments verdensunike drivlinjeløsning, OptiShift. Teknikken sparer opp til 15 prosent med drivstoff sammenlignet med tidligere drivlinjeløsninger.

- Sammen med Volvo Construction Equipment og Volvo Busser viser vi at vi ligger helt i teten når det gjelder holdbare løsninger for fremtiden, sier Claes Nilsson.

Heldekkende produktprogram

På Volvos stand vises en rekke modeller:

Volvo FH16, Volvos sterkeste lastebil med en 16-liters motor på 700 hk, I-Shift og den kraftige motorbremsen VEB+. Bilen vises som tungtrekker i 8x4-versjon med Globetrotter XL-førerhus.

Volvo FH, den typiske langtransportbilen, vises i to versjoner - som jevnlastbil og som trekkvogn, begge er utstyrt med en 13-litersmotor på 460 respektive 500 hk.

Nye Volvo FM for regionale transporter, som ble lansert i mars, vises som jevnlastbil med en 11-liters motor på 410 hk.

Volvo FM med en metangassdrevet 13-liters motor på 460 hk med I-Shift.

Nye Volvo FMX for krevende anleggskjøring, blir vist i 2 versjoner som tippbil. En 8x4 med en 13-liters motor på 420 hk, og en 6x4 med en 13-liters motor på 460 hk.

Volvo FE, den lettere lastebilen i det tyngre segmentet har et bredt utvalg av chassis-varianter som er optimert blant annet for regional distribusjon og lettere anleggskjøring. Bilen stilles ut som trekkvogn med en 7-liters motor på 340 hk.

Med sin vektklasse på 12-18 tonn passer Volvo FL i det mellomtunge segmentet, og er optimert for lokal distribusjon eller andre transportoppdrag i bymiljø. Modellen er litt smalere enn Volvo FE, noe som gjør den ekstra smidig å manøvrere i trange bygater. På standen vises den frem som en jevnlastbil med en 7-liters motor på 240 hk.

Den sikreste arbeidsplassen

Volvo Trucks kommer også til å fokusere på såvel sikkerhet som førermiljø. De stiller ut et FH førerhus hvor de besøkende kan fordype seg i samtlige av Volvos aktive sikkerhets-systemer som sammen bidrar til å skape en av bransjens aller sikreste arbeidsplasser.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!