Volvo skal lære barn å synes
Kampanjen ble startet i 2003. Til å begynne med ble "utdanningen" foretatt på lørdager på Volvoverkstedene, men det var vanskelig å lokke barnefamilier dit i helgene. Først når kampanjen kom til skolene, ble det futt i sakene.
Så langt har mer enn 60.000 barn over hele Danmark fått opplæring.
I 2007 gjennomførte International Road Transport Union en analyse av mer enn 600 ulykker i syv europeiske land. (Frankrike, Tyskland, Ungarn, Italia, Nederland, Slovenia og Spania) der lastebiler var innblandet. Studiet viste at 60% av ulykkene der en lastebil kjører på en fotgjenger eller syklist i høy grad skyldes blindsonen. I halvparten av ulykkene skjedde ulykkene ved høyresving.
I Danmark har antall ulykker mellom syklister og lastebil ved høyresving blitt vesentlig redusert siden 2003. Mens "normalen" var omkring et titalls dødsulykker pr. år, var det kun ett tilfelle i 2009.
Selvsagt er det vanskelig å stadfeste hvor mye denne enkelte kampanjen har bidratt til dette, men at det er et godt initiativ, kan ingen ta ifra dem.