- Da glattkjøringsbanen åpnet på Finnsnes, samlet vi alle tungbilskolene i Nord-Norge med tanke på å etablere kontakt. Vi startet noe vi kalte tungbilgruppa i Nord-Norge og jobbet sammen om blant annet undervisningsplaner.

Men de store avstandene her nord gjorde samarbeidet problematisk, forklarer Salberg.

I stedet utviklet det seg et samarbeid mellom Harstad og Narvik, og da Lofastforbindelsen ble åpnet, utvidet de to kjøreskolene samarbeidet ved å dra inn Svolvær og Evenskjær i tillegg.

- I dag består Transportskolen Hålogaland av Salberg Kjøreskole, Buss & vogntogskolen i Narvik, Trafikkskolen Svolvær og Inge Mannsåker trafikkskole.

Vi begynte å legge inn anbud til blant annet Forsvaret og trengte et felles navn. Derfor ble alliansen Transportskolen Hålogaland valgt, sier han.

Tanken er at når kunden henvender seg til skolen, så får man velge hvilken skole man vi begynne hos, avhengig av hvor man kommer fra i regionen.

- Vi har solgt unna kjøretøyer, slik at vi i dag sitter igjen med en buss fordelt på alle fire skolene. For noen år siden satt vi med hver sin buss og med tanke på at det nesten ikke utdannes bussjåfører i Norge lenger, så blir det meningsløst.

Vi hadde bussene gående på turkjøring i tillegg for å dekke kostnadene, sier Salberg.

Lastsikringskurs tar Salberg kjøreskole seg av i Harstad. Tom Are har investert i teleskoptruck og annet utstyr som må til. Når to elever skal kjøre fire timer på vogntog/semi, samkjøres turene, slik at de møtes på halvveien og bytter bil, eller at de kjører fra skole til skole og bytter bil over to dager.

- Vi får også et mye bedre faglig miljø gjennom dette samarbeidet. Og den dagen det blir lite å gjøre kan vi trekke oss tilbake og betale på hver vår bil i stedet for sju eller åtte biler hver. Fortsatt er vi selvstendige bedrifter. Vi er ikke ansatt hos hverandre, påpeker han.

Samarbeidet er vel gjennomprøvd, etter at det først så dagens lys allerede i 1998.

- Vi har en mye lettere hverdag nå, og vi tjener mer penger og har mindre kostnader enn før. Det er mange som undrer seg over hvordan vi får det til, for alle vet at når krybba er tom så bites hestene, men vi er så små enheter i utgangspunktet at jeg tror ikke det vil bli noen problemer i fortsettelsen, sier Salberg.

Så lenge han har til salt i såret, er han fornøyd, den engasjerte nordlendingen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!