Samferdselsdepartementet har midlertidig endret forskriften som gjelder transport med ferje. Hovedregelen er at kjøretøy kommer ombord i den rekkefølgen de står på ferjeleiet. Når farlig gods blir transportert, er det begrenset hvor mange passasjerer som får være med den samme ferjen.

Nå er det tilbake til start for lastebilnæringen - iallefall i sommer. Departementet har fastsatt en hasteendring i forskriftene som trer i kraft umiddelbart. Det betyr at det igjen er kapteinen som avgjør om transport med farlig gods kommer med. Når det er kø på kaia, kan han velge å la personbilistene komme foran.

Det vil alltid være kø på kaia, dermed er det duket for lange ventetider for transportbransjen.

Problemet er langt fra nytt. Transporten har lenge slitt med dette problemet, og mange har tidligere måttet vente i timesvis på å ta ferjer. Et lysglimt kom da det ble bestemt at bilene skulle komme med i den rekkefølgen de ankom leiet og ikke når det "passet" seg slik etter at Sjøfartsdepartementet fjernet ferjenes dispensasjon for transport med farlig gods fra nyttår.

Spesielt rundt Boknafjorden har det vært storm omkring temaet. Hissige personbilister måtte stå igjen på kaia når lastebilene kom. Fylkesordføreren sto selv i kø og uttalte til NRK at "sånn kan vi ikke ha det", og sendte brev til Samferdselsministeren.

I mars ble det dermed sendt ut et forslag på høring der man åpner for at ferjefører kan gjøre unntak fra køprinsippet for motorvogn med farlig last når dette gir ulemper for andre som skal med den samme avgangen. Forslaget er ikke ferdigbehandlet, og avklaringen kommer over sommeren.

Allikevel ønsker departementet å redusere ulempene for de reisende i sommer og har i dag fastsatt en midlertidig endring i forskriften i samsvar med forslaget som er på høring.

Om den pågående høringen ikke fører til endringer sammenliknet med høringsforslaget, vil den midlertidige endringen bli videreført uten ny formell fastsettelse av forskriften, heter det fra Samferdselsdepartementet.

Mye tyder på at det er nettopp dette som vil skje, og at det igjen blir lastebilnæringen som sitter igjen med svarteper.

Tungt.no har tidligere omtalt problemene.

Les også: Kleppa vil begrense farlig transport ombord i fergene

Les også: Ny vending i Boknafjorden

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!