Norges største veteranbilløp for nyttekjøretøyer, Vognmannen, nærmer seg oppslutningen til det legendariske London to Brighton Run. Årets Vognmannen kunne nemlig skilte med hele 170 startende nyttekjøretøyer, en rekord arrangørene bør si seg meget godt fornøyd med.

Nå lå da også alt til rette for suksess. Årets løp gikk nemlig av stabelen i forbindelse med Veterandagene på Magnor, et Lions Club-arrangement som fra før av tiltrekker seg mange veteranentusiaster, enten man er opptatt av mopeder, motorsykler, traktorer, stasjonærmotorer, biler eller lastebiler. At været i tillegg viste seg fra sin beste side, bidro nok også til suksessen. Det er morsommere å kjøre gammelbil i pent vær, enn i dårlig vær.

Selv stilte vi med lånt veteranlastebil denne dagen. Norsk Scania AS hadde velvillig lånt oss en 1955 Scania-Vabis L51 Drabant, som til daglig nyter sitt otium ved Scania-anlegget på Kongsvinger. Dette er faktisk den aller første Scanian som ble solgt på Kongsvinger.

Det sier seg selv at det er litt av et styr å ta i mot 170 nyttekjøretøyer, hvorav de aller fleste er lastebiler og busser, og få organisert parkering til disse. Ikke minst når travbanen på Magnor fra før av er fylt til randen med alt mulig annet som er motorisert og morsomt. Det førte da også til litt rot i systemet. Meningen var nemlig å sende i vei "vognmennene" i stigende nummerert rekkefølge, men når kjøretøyene er parkert hulter til bulter var dette lettere sagt enn gjort. Derfor ble det febrilsk jobbing i startpapirene for speakeren som skulle omtale de startene kjøretøyene, når startnummer 49 kommer etter startnummer 121. Vognmannen skulle starte ti minutter over ti, men klokka passerte halv tolv før vår Scania-Vabis med startnummer 151 kom av gårde. Ikke at ventetiden var spesielt kjedelig; både mopedløpet Blåreiken 2010 og Norsk Veteran Motorsykkel Clubs Skogsløpet startet i løpet av ventetiden. Godlyd, eksos og blide folk i skjønn forening.

Årets Vognmannen gikk på en variert løype i naturskjønne omgivelser mellom Magnor og Kongsvinger. Oppgavene underveis var av forskjellig art og vanskelighetsgrad, fra hesteskokasting til ferdighetskjøring. En av postene var lagt til Scania-anlegget på Kongsvinger der det samtidig var besøk av årets Scania-karavane.

Som seg hør og bør på et veteranbilløp var veibeskrivelsen vi fikk utdelt noe mangelfull. Dermed var det duket for mer eller mindre grov feilnavigering. Men bak rattet på en veteranlastebil i strålende sommersol, førte ikke dette til den store frustrasjonen. Ei heller at de hadde feilberegnet maten til vognmennene, noe som førte til at våre matbonger ikke var verdt papiret de var trykt på. Dette er vi sikre på at bedres til neste gang.

Gratulerer til Transporthistorisk forening for nok et hyggelig arrangement. Vi kommer gjerne tilbake neste gang!

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!