Fredrik kjører mye betongelementer til Østlandet og sover fire til fem netter i bilen hver uke. Vi lurer selvfølgelig på om bilen og den ekstra romslige hytta innfrir?

Han har kjørt 10 år for Omdal Transport nå og i tillegg til Østlandet blir det også en del kjøring til Trondheim. I mellom slaga kjører han ofte ut isoporplater til anleggsområder i Rogaland. Han kjører gjerne på plasser som ikke alltid er like egnet til vogntog. Utfordringer liker han, men bilen vil han helst slippe å dele med andre. Det passer derfor bra at han har egen bil hos Omdal, hvor det nå er 16 biler totalt. Når han tar ferie tar bilen ferie for å si det sånn.

Han har kjørt stort sett over hele EU pluss litt til, forklarer han. Det er mest langkjøring og han sover fire til fem netter i bilen hver uke. Etter 13 år på veien er det jo lett å forstå at førerhytta blir viktig i valg av bil.

De små detaljene

Hytta på XXL, med sine 24,5 cm ekstra i lengden, gjør tydelig nytta for Fredrik som er godt fornøyd med plassen og løsningene. Standardnivået på utstyret er det heller ikke noe å si på med kaffetrakter, mikrobølgeovn, ekstra stor stereo, kjøleskap, AUX inngang, USB inngang, skinnseter og flatskjerm.

Førerhytta blir også nevnt først da jeg spør om ekstra positive ting med bilen. Førerplassen er god og ergonomisk og han kommer egentlig ikke på noe han ville ha endret der inne.

At Fredrik legger merke til de små detaljene, er det ingen tvil om. Før hendte det nemlig at senga ble for varm på grunn av at kjøleskapsmotoren står rett under og ikke fikk nok lufting. Med denne hytta er problemet løst siden stuerommet er gjennomgående og stort nok til å lufte ut overskuddsvarmen, køya er rett og slett svalere.

Standard utstyr inneholder også blindsonesensoren som han synes fungerer bra. Den varsler enten det er bil, syklist eller mopedister som ligger der og lurer, forklarer han.

Klarer en til

I-shift er han blitt glad i og omtaler også den som nydelig, han synes Opticruise til Scania fungerer veldig bra, men denne er nok hakket "vassere", som han sier. Retarderen og VEB sammen fungerer nesten for bra og det er bremseeffekt i massevis. Det hadde sikkert holdt uten VEBen, kommenterer han.

Skivebremsene er veldig bra og utrolig slitesterke. På hans forrige FH16 har de nå gått over 800 000 kilometer uten å byttes. På serviceinstruksen står det at de skal ha ettersyn ved 1 million kilometer, kommenterer han.

Bilen er god på vinteren med denne akselavstanden (3,4m) og det har ikke vært noe problem med boggi på norske vinterveier i år, forklarer han. Kjettingene har vært på to ganger, den ene gangen var etter påbud fra Statens Vegvesen i forbindelse med et "polakkkaos" på en av fjellovergangene. Den andre gangen var på en byggeplass med elendig føre.

På minussiden har Fredrik måttet få Volvo til å smøre opp foringene til jekkesylinderen, den knirket og låt sjenerende. Merkeverkstedet har også stilt spissingen på drivakselen, men dette må nok gjøres en gang til. Det synes på slitasjen på dekkene og det er nok ikke helt bra enda, ifølge den observante sjåføren. Han hadde snodig nok det samme problemet i begynnelsen med de to siste bilene sine også.

Et klønete patent på luftuttaket (kondensnippelen) bak på bilen kunne vært løst på en annen måte, synes han. Inne på et anleggsområde med ulendt terreng og mye sving på tralla klarte han å kjøre av nippelen, bilen mistet lufta og ble stående. Nå har han løst problemet med en blendeplugg, det er aldri noe kondens likevel forklarer han.

Fredrik har kjørt i 13 år nå og begynte med Mercedes-Benz og Scania, siden det har han tilbrakt 12 år bak Volvorattet og lagt bak seg 1,5 millioner kilometer i FH-bilene. Jeg må vel klare en til da, smiler han da jeg spør om det blir en XXL neste gang også.

Om det blir en 700 når han skal bytte, er han derimot usikker på, for han regner med at kappløpet i hestekrefter har kommet til neste trinn da. Han klager ikke på sine 660 hester heller skal vi vite, den er både sterk nok og går dessuten svært rolig og fint påpeker han.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!