Daimler-konsernet eier nå 85 % av Mitsubishi Fuso. Bilene vi kjører i Europa og Norge lages i Tramagal i Portugal.

Canter er kanskje en liten lastebil, men den utgjør faktisk den største andelen av lastebilsalg i Daimler Trucks sin portefølge. MB lastebiler utgjør 37%, og amerikanske Freightliner har 25% mens Fuso står for hele 38% av salget.

Av Fuso-bilene utgjør Canter 75% av salget, altså den bestselgende lastebilen i Daimlers verden. I 2008 passerte fabrikken i Tramagal, Portugal, 150 000 produserte Fuso Canter for det europeiske markedet. Produksjonstallet i 2008 var 10 886 enheter og i 2009 var det nede i 2850 biler. Nå er dette på vei oppover igjen, ifølge Fusofabrikken. Tilstedeværelsen i Norge har knapt vært synlig de siste årene, men nå er bilen kommet inn i en salgsorganisasjon som kjenner nyttekjøretøymarkedet langt bedre, så det kan jo endre seg.

Ukomplisert

På veien er Canter ukomplisert og lettkjørt, og det er nok ikke noe problem for en som bare har kjørt personbil å håndtere en Canter, ihvertfall om man bruker speilene litt. Støynivået er behagelig på de portugisiske motorveiene og motoren driver bilen raskt opp mot fartssperra. På landeveien mellom Lisboa og Tramagal merker vi også hvor letthåndterlig Canteren er. Gjennom små portugisiske landsbyer merker vi dessuten at det er stort sett biler på denne størrelsen som kjører distribusjon i dette landet, de er å se på hvert gatehjørne.

De to mest aktuelle Euro5-motorene for Norge er på 145 og 175 hk hvor sistnevnte byr på 450 Nm. Motorene kommer opprinnelig fra Fiat konsernet, nærmere bestemt Iveco Daily, men er tilpasset Fuso og sekstrinnskassa fra ZF, med et litt annet effektuttak. Bluetec 5 teknologien reduserer nitrogenoxidmengden (NOX) og gjør Canter også EEV godkjent.

For 30 år siden rullet den første Fuso Canter av produksjonsbåndet på fabrikken i Tramagal. Fabrikken som ligger 150 kilometer nordøst for Lisboa i Portugal, ble åpnet i 1964. Den var da et "joint venture" mellom Portugal og Frankrike og produserte biler for det portugisiske forsvaret. I 1990 overtok Mitsubishi Motors Portugal (MMP) fabrikken og i 1996 besluttet Mitsubishi Motors Corporation å konsentrere produksjon av Canter lastebiler for det europeiske markedet i Tramagal. Fra 2003 har Fuso Canter vært en del av nyttekjøretøy programmet til Daimler AG.

Da vi hadde en gjennomgang i fabrikken, fikk vi inntrykket av en ryddig, lys og pen fabrikk med lavt støynivå. Det er stort sett manuell montering og roboter finnes kun i lakkeringsdelen.

Relansering

Det dreiser seg egentlig om en relansering av Canter i Norge når Bertel & Steen sin lastebilavdeling nå har tatt over. Alle Mercedes-Benz - lastebilforhandlere har valgt å bli forhandlere av Fuso, så det meldes om god mottagelse og ingen tegn til kulturkollisjon. For dette er jo en enklere og rimeligere bil enn de eksisterende produktene hos denne importøren. Ifølge direktøren for Mercedes-Benz nyttekjøretøy, Knut M. Breivik, fyller modellen et lite rom mellom Sprinter og Atego. Nyttelasten på chassiet er på 5020 kg på en 7C15 med korteste akselavstand (275). Med akselavstand på 335 blir nyttelasten 4980 kg.

Kundene i dette segmentet vil som regel ha en ferdig bil, så vi har satt sammen en godt utstyrt "norsk" bil, som fortsatt blir 20% rimeligere enn Atego, forklarer Breivik.

De norske bilene får en utstyrspakke med blant annet differensialbrems, utveksling på 5.285, radio/cd, oppvarmede speil, dokumentkasset på bakvegg i hytta, hylle over frontrute, sentrallås, aircondition, ryggevarsler, tåkelys og armlener på førersetet. De oppgitte listeprisene starter da på 305 394 og går opp til 372 974 før moms.

Ambisjonene er 100 solgte biler i året, i denne klassen (6-16 tonn) ligger Ategos markedsandel på 30% og håpet er å få Canter opp på 16%. Det blir kun tatt inn 7,5 tonns versjoner med Comfortcabin. Det vil si at den smale S-cabinen ikke blir importert om det ikke oppstår noen volumetterspørsel av denne. Forresten så vil en 4x4 versjon være i salg i løpet av 2012.

Det er i dag omtrent 1100 Fusoer på norske veier og snittalderen er relativt høy. Breivik kan i den forbindelse forsikre kundene om at delelager og delebestillingssystemet er oppe og går.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!