Selv om Marmon Motor Company bare produserte lastebiler fra 1964 og fram til 1997, er historien mye lenger enn som så. Opprinnelsen kan nemlig dateres helt tilbake til 1851 og firmaet Nordyke & Marmon Co., som produserte utstyr til kornmøller. I årene 1931 til 1933 produserte de en imponerende luksusbil med V16-motor under panseret. Nå var nok ikke trettiåra de beste åra for å produsere luksusbiler, og produksjonen ble ganske raskt lagt ned.

Men Marmon forsvant ikke ut av bilindustrien av den grunn. Derimot slo Walter C. Marmon seg sammen med Arthur W. Herrington og dannet selskapet Marmon-Herrington Inc., et selskap som utviklet og produserte firehjulsdrevne lastebiler. På trettitallet produserte de forskjellige militære kjøretøyer, samt tunge 4x4- og 6x6 lastebiler.

Halvveis ut i trettiåra begynte de å konvertere Ford lastebiler til allhjulsdrift. Bilene fikk sitt eget ovale Marmon-Herrington-emblem på siden av panseret. Under den andre verdenskrig produserte de kjøretøyer for hæren, blant annet stridsvogner, mens de etter krigen også satset på busser. Først og fremst trolleybusser, men etter at de overtok bussproduksjonen til Ford, ble det også vanlige busser.

I 1964 kvittet selskapet seg med lastebildelen. Den ble solgt til en forhandler som flyttet produksjonen fra Indiana til Texas. Der startet man selskapet Marmon Motor Company som produserte klassiske trekkvogner av meget høy kvalitet.

I 1997 ble produksjonen lagt ned, men fortatt lever Marmon videre i form av det opprinnelige selskapet. Marmon-Herrington Automotive befinner seg i Kentucky der de fortsatt konverterer lastebiler til allhjulsdrift. I lastebilfabrikken i Texas produseres det nå lastebiler for Navistar.

Bilen i denne reportasjen vet vi ikke mye om annet enn at den er hjemmehørende i Pennsylvania. Men det ga oss i hvert fall muligheten til å dele litt lastebilhistorie med våre lesere.

Kilde: Norsk Lastebilleksikon - bind II, av Asbjørn Rolseth

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!