Rart i grunnen, utrykk som bulldogbil er vel i ferd med å gå i glemmeboka? Da jeg vokste opp var nemlig de aller fleste lastebiler som rullet på veien snutebiler, og de som ikke hadde snute ble kalt for bulldog. En mer korrekt betegnelse var frambygd. I dag produseres det ikke lenger snutebiler i Europa og utrykk som bulldogbiler er på vei ut. Alle de europeiske lastebilmerkene er jo i bulldog-versjoner og har blitt det vanlige på veiene.

På andre siden av Atlanteren er verden en helt annen. Der er det snutebilene som regjerer. De kalles for conventionals (konvensjonelle), mens bulldog-bilene, eller de frambygde om du vil, har betegnelsen COE (Cab Over Engine) og er i klart mindretall. Selv ikke den ultratøffe Freightliner Argosy, som ble lansert for noen år siden, ble noen suksess, og produksjonen ble nedlagt etter få år.

Også når man vandrer rundt blant showbilene i USA er det snutebilene som er i klart flertall. Antall buldogbiler kan telles på en hand. I år fanget det flotte tanksettet til Northrop Enterprises vår oppmerksomhet. En utrolig lekker Kenworth K100 60" Double Bunk (ekstra langt førerhus)koplet til en flott høyglanspolert tankhenger fra Walker Tanker. Alle rustfrie detaljer er for øvrig produsert og montert av Bluegrass Tank og R.A. Lupa and Sons Repair.

Bilen heter "Silent Angel" og kjøres av ekteparet Diana og Pete Northrop, som har "hjemmehavn" i den lille byen Sandusky, Michigan. De er tydeligvis stolte besteforeldre for å siden av hytta finner man følgende melding: "Love The Grandkids". Det er noe annet enn besteforeldre som sitter i en gyngestol og løser kryssord, det!

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!