Smilet sitter løst hos Ørjan. Alltid en kjapp kommentar på lager. Han går sine egne veier og har sine ideer om hvordan ting skal være.

Bilparken bærer preg av dette også. Rødt, iøynefallende og med tegneseriefiguren Sonic på siden.

- Det er alltid populært når jeg står ved siden av en barnehage og kraner, gliser han. - Da er jeg konge.

Chassiset på kranbilen består av en helluftfjæret fireakslet Scania R620. Bak hytteveggen står en Palfinger PK 8500. Til sammen veier kraftpakken og hengeren 37 tonn hvis jibben er med.

Helluft og full belastning på fremre støtteben hadde ikke Scania noe tro på, så Ørjan og Even Hægland fra Vognteknikk måtte på studietur til Klepp Spesialtransport på Jæren for å finne løsningene som måtte til.

Jærbuene hadde da allerede bygget opp en tilsvarende bil selv, med luft og full belastning foran på en V-ramme fra Scania.

Dermed var diskusjonen ferdig. Helluft ble det, og det med full belastning på labben i front.

- Jeg angrer ikke på det valget. Denne bilen er svært god å kjøre til tross for at den er en stålkonstruksjon på hjul, sier Ørjan Orra.

Hengeren han bruker på denne kranbilen er så smidig at den følger etter alle steder der en vanlig lastebil ville tatt seg frem.

Sving på tre hjul er også en utfordring, siden utslaget i svinger kan bli ubehagelig stort. Om det trengs har han både 5,8 meter uttrekk og enda en aksling å sette på.

Hengeren fra Vang har en egenvekt på 9,6 tonn og også den har gitt mersmak. Her kommer Ørjan til å handle flere ganger. - De folka der har virkelig peiling og har en service jeg sjelden har sett.

Vi har vært med på diverse jobber med denne bilen. Det kan du lese mer om i TransportMagasinet om et par ukers tid.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!