Vi møter opp på havneområdet utenfor Fredrikstad. Den sølvgrå bilen fra Melby & Sønn står ventende utenfor hovedporten. Tore Willersrud er klar for å laste opp semien med sten fra lageret til Beer Sten. Jeg blir med inn og tar en uhøytidelig bilprat mens tralla blir lastet med 30 tonn stein som skal til Kristiansand.

Rett innafor neva

Vi ruller inn på kaiområdet mot store hauger av kantstein og belegningsstein.

Hør så stille og rolig han går! Men du får bli med en tur etter vi har lasta opp, for denne bilen fungerer enda bedre jo mer last den har på, smiler Tore.

Tore er spesielt fornøyd med komfortnivået i TGX-hytta som er av den største XXL typen. Det er stor plass, full ståhøyde på 2,1 meter, to brede og gode køyer, et stort utvalg av oppbevaringsmuligheter og komfortable løsninger som dominerer den tyske trekkvogna.

Han nevner spesielt den gode førerplassen hvor alt er lett tilgjengelig og oversiktlig på dashbordet. I følge den erfarne sjåføren er dette en svært ergonomisk utformet førerplass hvor alt er plassert i umiddelbar nærhet til sjåføren eller som Tore selv kaller det; "rett innafor neva".

Han liker i tillegg at det finnes en egen kupevarmer og en egen motorvarmer. Smart bare å varme opp hytta på kveldstid, så kan motoren varmes når det nærmer seg avreise igjen.

- Helt siden jeg fikk kjøre MANs 5-Star har jeg vært forelsket i disse bilene, det er spesielt godt å ha den store plassen og den gode førerplassen. Jeg blir ikke sliten av å kjøre denne her, alt er så rolig og komfortabelt, forklarer han.

Stor blindsone

Men jeg må jo være litt vanskelig, så jeg setter i gang med å grave etter ting som kunne vært bedre, den kan vel ikke være perfekt? - Joda, men det er et par småting her også.

- Rattet burde kunne tiltes lenger ned mot sjåføren, jeg har den så langt ned den klarer å komme nå. Det går jo å modifisere den selv ganske enkelt, men har ikke fått gjort det enda. En annen detalj er speilhusa som står for tett inn mot dørstolpen. Det lager en stor blindsone der og jeg må ofte bøye meg frem for å få skikkelig oversikt, viser Tore.

Når det gjelder feil eller mangler har ikke bilen noe særlig svinn på skogen og den har ikke vært inne til reparasjon en eneste gang i perioden Tore har vært sjåfør. Et par småting skal snart ordnes på reklamasjon. Noen felger har begynt å flasse, disse skal derfor byttes. I tillegg er det litt problemer med forniklinga i fronten, det har begynt med litt "krølling" ute i kantene, noe som også skal fikses på neste verkstedbesøk.

Æresrunden

Etter steinlasset er kommet på og surret skikkelig fast, klatrer en forblåst og våt yrkessjåfør opp i den varme hytta igjen. På sine 28 år bak rattet har han fått prøve det meste og vært innom de fleste merkene. Han har kjørt tank og mye annet, men nå har han det slik han liker det, får jeg vite. Han skryter også av fremkommeligheten til tandemtrekkeren på vinteren.

Jeg har ikke hatt frem kjettingene en gang i vinter jeg, den har dratt seg frem uansett hvor den har vært denne her. Nå har vi 18 tonn på tandemen står det her, da blir det 30 tonn med stein til Kristiansand da, smiler han.

Han vipper så bryteren i D og setter rolig av gårde. Vi tar en liten æresrunde ute på Øra for å føle litt på fullastet bil til slutt. Den er uforskammet stillegående og trekker uanstrengt opp i fart med dette fulle lasset.

Jeg sitter så godt og avslappet her. Automaten trenger jeg sjeldent å overstyre, kanskje bare i glatte motbakker og sånt, avslutter han med.

Tore har orda sine i behold når han påstår at dette er en stillegående og komfortabel arbeidsplass.

Han styrer så nesa mot Kristiansand og TGXen glir stille vekk.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!