Bilen skal etter messefremvisningen gjennomgå en omfattende testperiode frem til jul, for å se at alle finessene tilfredsstiller myndighetenes strenge krav til dyretransport.

Selve skapet er produsert hos TAM AS i Bardufoss, men monteres hos Steve Strøm i Lødingen, der verkstedet ST Bilbygg nå er etablert med tanke på denne produksjonen.

Transport av dyr i Nord-Norge gir mange tøffe utfordringer, og dyrevelferd og smittevern er en rød tråd i dette produktet.

For å takle lave temperaturer kjøres luften fra skapet gjennom en Webasto før den sendes tilbake til dyrene. Først når temperaturen i skapet er høy nok, slippes det inn luft utenfra.

På samme måte er luftelukene isolerte og man har lagt varmekabler i gulvet i tillegg til ekstra isolering, slik at transporten trygt kan foregå ned mot 30 minusgrader.

Av andre nyheter på denne bilen, kan vi nevne at heisinnretningen som hever og senker båsene bak i skapet, er flyttet opp på selve skapet. Dette for å lette rengjøringen innvendig.

Bilen har også et eget desinfeksjonsrom like bak førerhuset.

Tanken er at man på stigtrinnet som felles ut ved hjelp av en luftsylinder, spyler støvlene med desinfeksjonsvæske og plasserer dem i skapet. På den måten blir eventuell smitte ikke dratt inn i bilen, men renner ned på bakken og blir igjen på stedet.

ST Bilbygg satser på slag over hele landet når bilen slippes på det norske markedet etter hvert.

På bildet: Jørn Hansen fra ST Bilbygg, Jan Eide fra TAM og sjåfør Espen Holen på stigtrinnet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!