Under et arrangement med Allison Transmission her om dagen fikk vi prøvd oss på noe vi trodde var umulig. Med en Volvo FH16 660 lastet til 96 tonn totalvekt, angrep vi en bakke med en stigning på 18%. Midt i bakken stoppet vi og gjennomførte en bakkestart! Dramatisk, sier du? Overhodet ikke. Med en kyndig spesialtransportør i passasjerstolen, og en Allison planetgarkasse mellom motor og mellomaksel, foregikk det hele udramatisk.

Bilen, som tilhørte Wallners Spesialtransporter i Falun, er en feltbil som har gått med denne Allison-kassa i ett år nå. Normalt er Allisons syvtrinns 4700-kasse godkjent for 2800 Nm, men den går nå altså i feltprøver med dreiemoment på 3150 Nm. Og man håper selvsagt på å kunne få godkjenning for de enda større dreiemomentene som nå er på markedet. Scania R730 har jo hele 3500 Nm å rutte med.

Vi er stolte av å kunne fortelle at Volvo nå setter i produksjon en tungtrekker med denne kassen som standard. Det er snakk om Volvo FH16 540 og FH16 600, forteller Jan Erik Eskilsby, dalglig leder for Allison Transmission Nordic, til tungt.no.

En annen nyhet fra Allison er en utvidet gearkasseforsikring, Extended Transmission Coverage (ETC). Det er en tilleggsforsikring som dekker det en normal fabrikkgaranti gjør, utover de to årene fabrikkgarantien gjelder. Det er snakk om en ytterligere tre års forsikring, slik at man får en totalkontroll over servicekostnadene i fem år fra kassa var ny.

¿ De eneste kravene er at man følger serviceplanen, samt benytter Allisons egne olje og filter. ETC kan etterbestilles oppil 12 måneder etter at kassa var ny, sier Toreby.

Under arrangementet, som var lgt til området rundt Bollebygd, mellom Göteborg og Borås, fikk vi også prøve Allison biler man normalt ikke forventer å finne en helautomatisk planetgearkasse i. blant annet en Volvo FL290 distribusjonsbil. Allison var opptatt av å knekkemyten om at en slik gearkasseløsning drar ekstra drivstoff. Videre mener de at man tjener inn merkostnaden i innkjøp, i form av besparelser på clutchhavarier og lignende.

- Jeg er svært fornøyd med Allison i tungtransport. 4700-kassa har et ekstra lavt førstegear og en ekstra lav revers, noe som er en stor fordel i den transporten jeg driver med. Og med Volvos ekstra sterke motorbrems, pluss retarder i kassa, får man store fordeler av en slik automatkasse når man skal retardere ned bratte bakker, forteller Mikael Wallner til tungt.no.

Det siste fikk vi erfare på kroppen. Utfor en bakke på nesten 14% låste vi kassa i første gir og slapp den utfor. Motorbrems og retarder holdt 96 tonn nedover, uten at vi måtte inn å justere hastigheten med hjulbremsene. Imponerende!

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!