For en god del år siden var Nissan varebiler et relativt vanlig syn på norske veier. Nissan King Van, Urvan og hva de nå hette, hadde en trofast tilhengerskare. Så kom Serena Cargo på markedet og Nissans markedsandeler på kassevogner gikk inn i en bølgedal. Den bølgedalen varte vel helt til Nissan fikk tilgang til Renault Kangoo, Trafic og Master, selvsagt med egne emblem og modellnavn som Kubistar, Primastar og Interstar. Nå er lille Kubistar (Kangoo) borte fra modellprogrammet, inn har en nyutviklet varebil kommet - Nissan NV200.

Spesiell

Nå skal ikke vi påstå at Nissan NV200 har et stygt utseende, men designet er i hvert fall spesielt. Vi vet at det ruller mye underlige biler i Japan, men NV200 skal være en verdensbil og da er vi ikke helt sikre på at dette designet kommer til å slå an overalt.

Interiøret i bilen er moderne å se på, spesielt gjelder dette dashbord og instrumentpanel. Bilen er utstyrt med justerbart ratt, men bare i høyderetningen. Setene har dessverre ingen høydejustering, noe vi gjerne skulle ha hatt for å finne en optimal sittestilling. Ei heller har setene noen form for justerbar korsryggstøtte eller armlener.

Når det gjelder utstyrsnivået er det relativt bra. Her finner man kollisjonspute på begge sider (kan kobles ut med nøkkel, på passasjersiden), manuelt klimaanlegg, elektriske speil og vinduer, sentrallås, kjørecomputer, stereoanlegg med CD-spiller og tåkelys.

Plass

Til en liten bil å være, byr NV200 på overraskende mye plass. Den er nemlig bare 4,4 meter lang, 1,86 meter høy og 1,69 meter bred. Allikevel har den et varerom på 4,2 m3 med plass til for eksempel to EUR-paller på tvers. Lastehøyden er på 524 cm, noe som skal være det laveste i klassen. Innvending i varerommet er det forskjellig utstyr som gjør det lett å sikre last. Og når vi først er inne på last; bilen har en tillatt totalvekt på 2 tonn. Trekker vi fra egenvekta på 1323 kg er det 677 kg igjen til nyttelast.

Innvendig i førermiljøet er det også funnet plass til en del oppbevaringsrom. I tillegg til "mappeholder" oppe på dashbordet, er det selvsagt oppbevaringsrom i dørene, samt hyller i nedkant av dashbordet. Passasjersetet kan vippes helt fram og man får da tilgang på et bord på seteryggen. En liten midtkonsoll mellom setene er utstyrt med koppholdere, i tillegg kan den vippes opp for tilgang på et lite rom under. Under førersetet finnes en uttrekkbar skuff. I brosjyren gjøres det et poeng av et hemmelig rom i hanskerommet. Det rommet må være "top secret" for vi har ikke klart å finne det.

Underveis

Nissan NV200 er utstyrt med Nissans 1,5 DCI turbodiesel som yter 85 hk ved 3750 o/min., mens dreiemoment ligger på 200 Nm ved 2000 o/min. Motoren er det vi vil kalle ganske så pigg, i hvert fall med tom bil. Dessuten er bilen relativt langbeint så motorstøyen er klart akseptabel, også under motorveikjøring. Den femtrinns manuelle gearkassa er svært lettbetjent og presis, men for de som skal kjøre mye i byen burde det vært mulig å bestille en automatkasse som ekstrautstyr.

Ellers er Nissan NV200 en morsom varebil å kjøre. Lett og presis styring, kvikk motor og lettbetjent gearkasse bidrar til det. Hadde vi fått bedre setejusteringsmuligheter, og et ratt som også er justerbart i lengderetningen hadde dette bidratt til ytterligere heving av kjøreopplevelsen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!