23948sdkhjf

Norges største!

18. mai ble Norges største lastebilkran heist på plass på chassiset den skal operere fra i årene fremover. I en rubbhall på Jæren gjør Klepp Spesialtransport hele jobben selv. Volvo FH 700 og Effer 1750 er hovedingrediensene i kraftpakken.

- Det er mange som sier at dette ikke går, smiler Sjur Lode. Han sikter til vekten på den fireakslete kranbilen som står ribbet foran oss. Like bak henger Norges største lastebilkran i to stropper og venter på klarsignal.

Sakte men sikkert glir den inn over chassiset, mens centimeter og millimeter måles i alle retninger. Dette bør stå beint!

På forhånd har bilen gjennomgått en liten revolusjon i forhold til utgangspunktet.

Endringene er mest synlige når vi vipper opp hytta og ser forsterkningene som trer frem på hver side av motorblokken.

- Det er her det er lettest for at chassiset vrir seg, peker Sjur. - Dette området må være stabilt når vi skal ha full belastning på støttelabben foran på bilen. Vi kan belaste den 100 % forover, noe som betyr 50 tonn på full belastning.

CAD-TEK i Danmark har gjort beregningene som må til for at dette skal passe sammen og virke. Danskene har godt rykte på seg og beregner de fleste slike påbygg der nede. De starter aldri på en jobb før de har chassisnummeret på bilen. Her er marginene så små at det finnes ikke rom for misforståelser.

- Tidligere har vi handlet alle kranene våre direkte fra Danmark, men denne gangen kjøpte vi den hos ØMI her i Stavanger, forteller Sjur.

Alle de andre bilene i bedriften er utstyrt med solide kraner fra Palfinger, men da kravet om 175 tonnmeter kom fra Klepp, måtte man ty til alternativer. Valget falt på italienske Effer. Palfinger stanser på 150 tonnmeter pr i dag.

Klepp Spesialtransport er ikke fremmed for å tøye grensene. De var blant annet først ute med støttelabb som tåler 100 % belastning foran en V8-motor på de riktig store kranene, noe mange mente ikke lot seg gjøre på grunn av for lite plass til forsterkningene i rammen.

Nå er de altså i ferd med å bygge enda en bil verden rundt ikke helt har tro på.

- Vi har gått fra rustfritt til aluminium på alle skap og tanker for å spare vekt, sier Sjur. Målet er at bilen veier rundt 30 500 kg når den rygger ut av hallen.

Sjåfør Stig Årdal må vente enda noen uker før han og de andre får svaret.

Her på tungt.no følger vi spent prosessen videre.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078