23948sdkhjf

Transportørene tar grep

Børstad Transport AS i Stjørdal er en av flere transportører vi har snakket med om Rv 3 Østerdalen, som enten har, eller planlegger å kalibrere fartssperren ned mot 80 km/t. - Sikkerhet er hovedårsaken, sier daglig leder Sverre Myrvold. Den økonomiske gevinsten får han på kjøpet.

Kjell Espen Dalen er en av tankbilsjåførene hos Børstad som i lengre tid har kjørt i 80 km/t, som følge av Statoil sine krav. Nå følger også stykkgodssjåførene etter.

- Så lenge jeg har kjørt tankbil for Statoil, har jeg ikke kjørt fortere enn 80 km/t. Slik jeg opplever det, så går det heller ikke an å kjøre fortere på veiene vi trafikkerer. Likevel blir jeg raskt tatt igjen. Biler som har tidsfrister skiller seg ut. Jeg opplever at biler som kjører dagligvarer og slike ting ofte har det travelt. Jeg har opplevd flere stygge forbikjøringer og vært inne på tanken om å ringe både arbeidsgiver og mer til, forteller han.

Les også: TM og tungt.no tar pulsen på Rv.3 Østerdalen

Trønderen kjørte mye Østerdalen tidligere og var nok en av dem som holdt 90 km/t han også. Men med den økning i trafikkmengde som vi har opplevd de siste årene, så mener han 90 km/t for fort etter dagens forhold.

- Det er en mer behagelig måte å kjøre bil på, når du ligger i 80 km/t. Du roer deg ned og senker skuldrene. Men selvsagt er det en stressfaktor når køen vokser bak deg. Da er det bare å finne et sted å kjøre til siden og slippe forbi.

Tankbilsjåførene ser frem til at flere av kollegene nå har planer om å roe seg ned tilsvarende. Blir det mange nok som legger lista på 80 km/t, settes standarden også for de andre som ferdes på veien.

- Det blir sikkert litt ramaskrik til å begynne med, men hver enkelt sjåfør må jo enten godta det eller finne seg en annen jobb når bedriften velger å gjennomføre et slikt tiltak.

Kjell Espen Dalen håper og tror at et slikt tiltak vil gjøre veiene tryggere for alle, men faren er at en del av dem som skal forbi, vil ta større sjanser, tror han.

- Skal jeg peke på ulempene, så bruker vi litt lenger tid på å kjøre forbi når vi tar igjen traktorer og andre som kjører sakte. Det blir også litt mer giring i motbakkene, siden vi ikke får samme skyvet inn i bakken i 80 km/t.

Tåler å få kjeft

Daglig leder i Børstad Transport, Sverre Myrvold, er klar til å møte kritikken som han regner med vil komme. - Vi merker vel at andre blir irritert på oss, men loven sier faktisk at lastebiler skal ligge i 80 km/t, så jeg føler ikke vi gjør noe galt. Vi har opplevd at sjåførene våre får kjeft av kolleger fra andre firma, men det tåler vi. Derfor håper jeg det blir flere med på dette tiltaket, så får resten av bransjen plages med oss, sier han.

Myrvold har til gode å møte bileiere som er negative til forslaget. Ikke tror han at man taper tid på en slik løsning heller. - Vi har målt. Forskjellene er ubetydelige. Men det som er sikkert er at sjåførene oppdager en bedre hverdag og senker skuldrene.

Da vi valgte å innføre dette på hele bilparken var det delte meninger blant sjåførene våre også og mange var negative i starten, men sikkerheten går først, sier Myrvold.

Han får støtte fra flere av transportørene vi har snakket med i Trøndelag.

Lomundal Transport AS fra Kyrksæterøra er en av dem som vurderer å følge eksempelet. Karl Øyvind Lomundal har allerede satt ned hastighetsbegrensningen på noen få biler. Også han har målt resultatet. - Volvos Dynafleet avslører jo at det er mye økonomi og hente på dette, så det er et tema vi må få på dagsorden. Det handler om forbedring av både sikkerhet og omdømme generelt, mener han.

Lomundal regner med å gå noen runder med sjåførene før han får alle med seg. - Det er viktig at vi gjennomfører dette sammen med sjåførene og ikke trer det ned over hodene på dem, mener han.

Les også: - Vi er faktisk imponerte

Les også: - Det er billig å gjøre noe med veistandarden her

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078