Under den offisielle åpningen av Oslos første biogasstasjon nylig fikk GS Containerutleie AS ved Daglig leder Jan Svendsen overlevert 8 nye Mercedes-Benz Econic av variantene 1828LLG 4x2 og 2628LLG 6x2 for gassdrift. Bilene skal benyttes i renovasjonskjøring for Veolia Miljø og skal primært betjene Oslo vest. Oppdragsgiver er Oslo Kommune Renholdsetaten.

Mercedes-Benz Econic er i utgangspunktet designet for renovasjonstransport. Det er derfor lagt stor vekt på kravene til arbeidsmiljø for nettopp denne type transportoppdrag. Mercedes-Benz Econic med biogass/naturgass motorer har langt lavere utslippsverdier enn dagens lovpålagte Euro 5 krav og motorstøyen er redusert med inntil 50 %. Motoren i Econic, OM906LAG, er konstruert for gassdrift og er ikke en konvertert motor som i utgangspunktet er beregnet på en annen type drivstoff.

Den yter 205kW (280hk) med et maksimalt dreiemoment på 1000Nm ved 1400o/min. Sylindervolumet er på 6,8 liter Motorstyringen er elektronisk og sørger for å regulere innsprøytningsmengde automatisk ut fra effektinnholdet i gassen. Dette sikrer et konstant momentuttak og gir 25 - 30 % bedre utnyttelse av gassen. Biogass og CNG kan fylles om hverandre. Ved bruk av biogass er disse kjøretøyene CO2 nøytrale. Alle bilene har Allison fullautomatiske girkasser med retarder. Påbyggene kommer fra Rich. Steen AS

Biogassen som skal benyttes består av renset metangass fra behandling av kloakkslam og matavfall. Biogassen produseres ved Oslo kommune, Vann- og avløpsetatens anlegg på Bekkelaget og leveres av AGA AS. Den nye biogasstasjonen er plassert ved Veolia Miljøs hovedanlegg i Oslo; Groruddalen Miljøpark.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!