23948sdkhjf

Flere inkassosaker

Maskiner og lastebiler som ble kjøpt i gullårene 2007 og 2008, går nå tilbake til bankene i en stri strøm fordi entreprenørene ikke klarer regningene.

Mangelen på økonomisk styring hos mange av verdens største banker, har ført til at mange norske entreprenører og lastebileiere har måttet levere tilbake utstyr som er finansiert med lån eller leasing. I verste fall har firmaene også måttet innstille driften.

Firmaet Motorcompaniet i Tønsberg, i Vestfold, har siden etableringen i 1986 blant annet solgt maskiner, lastebiler og utstyr som finansinstitusjoner har tatt tilbake fra entreprenører og transportselskaper. Selv om brukte maskiner og lastebiler legger beslag på store arealer rundt bygningen til Motorcompaniet, er det allikevel bare en liten del av det selskapet driver med.

- Vi er i dag den største forhandleren for SG-Finans og har pr. i dag et sted mellom 100 og 150 maskiner og lastebiler til salgs, sier Per Andresen. Han har i mange år drevet et eget selskap, Euromaskin, men er nå leid inn til Motorcompaniet for å ta seg av salget av utstyr som er gått til inkasso.

Motorcompaniet eies av Hans Petter Bjarøy. Bjarøy startet med kjøp og salg av blant annet konkursbo rett før det " smalt" forrige gang, det vil si på slutten av 1980-tallet. I tillegg til oppkjøp av alt fra små til store konkursbo, bistår selskapet med praktisk konkursbehandling og hjelper eventuelt til med å finne muligheter for "restart" av firmaer.

Under samtalen med Andresen kommer det frem at de sitter igjen med et inntrykk at det er de mellomstore entreprenørene som sliter mest. Mye av utstyret som hentes tilbake er '07 og '08-maskiner som kun har gått få timer. Det samme gjelder for lastebilene, relativt nye biler med lite kilometer. Andresen forteller at de har maskiner stående på området som i 2007 kostet 1,6 millioner kroner som nye, men som i dag ikke er verdt mer enn 900.000 kroner.

De fleste maskinene selskapet selger går til kunder i Norge. Bare unntaksvis er det utenlandske kjøpere, noe som enkelt kan forklares med at det står verre til med anleggsbransjen i resten av Europa enn det gjør i Norge.

Selskapet ligger i år an til å nå "all time high" omsetningsmessig, noe som dessverre ikke er noe godt tegn for oss andre.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.047