Scania hadde lagt prøvekjøringen av R730 til området rundt Jönköping i Sverige. Et område med gode veier (finnes det dårlige veier hos våre svenske naboer?), men også en ganske så seig og tung bakke med 7% stigning. En velegnet bakke når man ønsker å vise hva en motor på 730 hester og 3500 Nm er god for. Legg til at trekkvogna var koplet til en dobbel semitrailer, en såkalt link, og lastet til 60 tonn, så blir bildet komplett.

Da briefingen rundt bilene og løypetraseene var unnagjort, gikk vi forventningsfulle ut til bilen, og som første journalister fra Norge fikk vi oppleve trekkraften i R730 (riktignok satt en av våre kolleger bak rattet allerede, men vi var allikevel førstemann ut).

Det første vi la merke til var hvor stillegående den nye 16,4 literen var, noe vi gir XPI-innsprøytningen deler av æren for. Allikevel var det et helt eget lydbilde fra motoren, vi både merket og hørte at dette var en annen V8 enn den vi er vant til fra Södertälje. Gjennom et par rundkjøringer hadde vi tunga rett i munnen, fabrikkfører Magnuz ga nemlig klar beskjed om at hvis vi var oppå kanten til rundkjøringen med noen av hjulene måtte vi kjøpe en kake til ham. Deretter bar det ut på E4 i retning syd.

Vi har kjørt 60 tonn mange ganger tidligere, men har aldri opplevd å forflytte oss så raskt opp i 80 km/t som denne gangen. Motoren malte som en fornøyd katt, og bak rattet var trivselsfaktoren høy. Etter noen kilometer tok vi fatt på den bratte bakken og kunne imponert konstatere at farten ikke datt under 42 - 43 km/t. Dette tegner bra!

Les også: Nå er den her! Scania R 730!

At det spesielle V8-designet, med den mørke grillen, den svarte innrammingen på hovedlysene og de blanke detaljene også hadde effekt (om enn på et annet plan enn motoreffekten) er det ingen tvil om.

Møtende lastebilsjåfører glante siklende på det lekre settet de møtte langs veien. Ingen tvil om at Scania har tatt tilbake tronen som King of the Road. Dette ble rett og slett en svensk maktdemonstrasjon!

Se også: Ny Scania V8

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!