Oves Actros er døpt "blue pearl" og det er sikkert flere som drar kjensel på den. Bilen var nemlig omtalt i TM i 2008 da den var 2 måneder gammel. Nå har den blå perlen rullet jamt og trutt i 2 år og fått over 298 000 kilometer på telleren. Den gangen vakte det litt oppsikt at en trekkvogn fra tyskland ble bygget opp og gjennomført på denne måten her på berget. Den erfarne sjåføren selv er ikke så opptatt av hvilket merke som står i grillen så lenge bilen fungerer bra og det er trivelig bak rattet.

Lite negativt

I så måte har ikke Ove mye å utsette på redskapen som brukes til kjøring av matvarer fra Østfold til Ålesund 2 ganger i uka. Ellers har han kjøring på Østlandet og i noen tilfeller til Nord-Norge, med samme type last. Bilen har jo gått jevnt og trutt i to år så jeg ber Ove først komme opp med det negative han har opplevd i løpet av disse milene. Den delen av samtalen ble egentlig ganske kort.

Det er vel bare en ting jeg kommer på som har vært noe direkte feil og det er et løst deksel på veivhuset i framkant på motoren. Det resulterte i litt oljedrypp, men ble kjapt fikset ved å erstatte en løs bolt. Dette har visst også forekommet på andre biler av samme type, forklarer han.

Etter dette får jeg ikke ristet noe mer negativt ut av den blide og fornøyde sjåføren. Ove gliser til stadighet om kapp med bilen sin og ser ut til å ha det som plommen i egget bak rattet på den blå trekkvogna.

Det er svært lite jeg har å utsette på denne bilen, og må si meg generelt svært god fornøyd med den. Den har kun hatt en stor service da den hadde rullet i overkant av 100 000 Km. Ellers har den bare vært inne til etterstramming av bolter. Bilen skal jo si i fra når det er på tide med servicer og dette har fungert helt optimalt. Når det står i displayet at det kan etterfylles noen liter olje, så stemmer på en prikk med det som blir fylt på. Nå har den ikke bedt om noe på lenge, men har begynt å minne meg på å ta akselkontroll.

Han er også svært godt fornøyd med Bertel O. Steen på Lørenskog som forhandler, både innen salg og på verkstedet har han bare lovord å komme med.

Powershift

Girkassa er den automatiserte Powershiften med 16 trinn som har innfridd og har hengt bra med uansett forhold. Han har fått prøve den nye versjonen med 12 trinn, men synes det ble for langt mellom girene da. Hans versjon føles mer fleksibel, særlig i mer utfordrende terreng får jeg vite. Effektivt er det også, på en tur fra Fredrikstad til Ålesund med ca 50 tonn totalt, havnet snittforbruket på 4,2 liter.

Rolig og sindig kjøring sparer ikke bare drivstoff, det sparer merkbart inn på dekk og hele bilen. Jeg har forsøkt å tenke slik helt siden bilen var ny, forklarer han. Jeg ser sjåfører som ikke tenker, men bare gasser på slik at det går i drøye 90 nesten uansett veistandard og trafikkregler. Jeg sitter og grøsser over en del av kjøringen jeg ser, forteller bileieren fra Jessheim.

Sjåførvennlig

Innredningen er det Autopolstring i Padborg som har stått for, dette ser fortsatt nærmest nytt ut. Han har likevel noen kommentarer til løsningene i Actroshytta.

Tilten på rattet har jeg fått modifisert slik at rattet kan legges lenger ned mot sjåføren, noe jeg synes burde være en smal sak og legge til rette for på de nye versjonene. Selve hytta kunne vært litt romsligere slik at senga ble bredere, tenk bare på de som har litt mer masse enn meg. Av samme grunn burde det finnes flere hjelpemidler for å komme seg opp i køya enn det ene stigtrinnet. Stigtrinnet i seg selv er veldig bra, smart at det vippes frem kun når man skal bruke det og er skjult ellers. Også savner jeg å kunne rotere passasjersetet inn mot bordet i hytta, det hadde jo vært mer praktisk når man sitter med laptoppen eller maten i pausene, forklarer han.

Når det gjelder det helt flate gulvet i Actrosen har han blitt bortskjemt forteller han. I følge han er dette en veldig sjåførvennlig hytte, alt fra plasseringen av koppholderne til alle brytere er plassert svært ergonomisk.

Det er en fargekode for de som liker å vaske og stelle med bilen, noe som egentlig passer meg bra. Likevel befinner jeg meg mest på veien, så det blir jo umulig å holde den strøken hele tiden, smiler han.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!