Det finnes mange andre som har slitt mer enn Vestlandske Trailer Import as den siste tiden. Ifølge Jan Petter har de hatt mye ordrereserver å spise på. - Det som også er litt fantastisk bra med denne tiden, det er at alt vi ikke har fått gjennomslag for tidligere når det gjelder produksjon, har blitt realisert.

Et eksempel på det er vår første kombitrailer fra tyske HRD med hydraulisk utbreddbare sider, samt nytt system for å legge igjen kjørebruene. Alt er radiostyrt. Denne bestilte jeg i 2006 og like før jul i fjor kom den, smiler han.

På hjemmesiden på nettet viser han oss filmen som er lagt ut, der finessene til den nye hengeren blir demonstrert.

Vestlandske Trailer Import er nok likevel mest kjent for sine "oljeekspresser". Hengere som er spesialkonstruert for transport av oljeutstyr langs kysten.

- Jeg bygget den første av dem allerede i 1979. Utviklingen av det produktet frem til i dag er gjort sammen med faggruppen på det området, nemlig bileiere, sjåfører og lokale verksteder. Disse hengerne har trillet i over 30 år og har bare blitt bedre og bedre, sier Jan Petter.

Den første utgaven var en helt standard henger, eller "pinglehenger" som han kaller det.

- Det er ingenting galt med en "pinglehenger", men de kan ikke brukes når du får disse svære tunge kolliene som presser på kanskje 28 tonn på 80 cm i diameter, eller du får en kabeltrommel på 37 tonn som står på kantrammen helt ute på fingertuppene.

I tillegg kommer sikring av denne lasten. Bunnen på våre hengere er så full av hull og bjelker at du kan stappe ned surrefester, stolper og containerfester hvor som helst. Det er nettopp for å kunne sikre disse vanskelige kolliene, forklarer han.

Det er ikke uten grunn at en "oljeekspress" veier et par tonn mer enn konkurrentene.

Vestlandske Trailer Import leverer nå sjette generasjon "oljeekspresser" og har vært innom flere leverandører på veien. I dag produseres de hos HRD, like over grensen til Holland.

Gjennom drøye 30 år har han levert over 1000 hengere til det norske markedet.

Jan Petter Mosvær fikk også med seg pionertiden i norsk oljetransport sist på 70-tallet, da som sjåfør. Han er nok blant dem som har mest erfaring med utstyr til frakt av oljeutstyr i denne delen av verden.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!