Nylig har foreningen Kritiske Aktionærer i Danmark skapt blest om en - for oss - noe spesiell sak.

Fagbladet 3F har avslørt at Maersk gjennom ti år har gjennomført løgndetektor-tester av sjåfører i El Salvador.

Detektoren skal ifølge fagforbundet ha blitt brukt for å avsløre tyverier, samt finne ut om sjåførene var homoseksuelle, pedofile eller organiserte i noen fagforening.

Enesto Flores, tillitsmann i firmaet B.I.T, som eies av Maersk, sier til forbundet at testen blir brukt for å holde aktive organiserte utenfor og skremme kollegaer fra å melde seg inn i en fagforening.

Regionen herjes av kriminelle bander som gjør livet som sjåfør svært usikker. Sjåførene forteller at de også må gjennom testen om de blir ranet. - Det er ekstremt ydmykende, forteller sjåfører til fagbladet.dk. - De stiller de samme spørsmålene igjen og igjen. De spurte om jeg var kriminell og om jeg hadde voldtatt treårige pikebarn. Det er Maersk som krever testen, og hvis man ikke består, har man ingen jobb, forteller den 33 år gamle sjåføren, Salvador Tobias, til bladet. Selv har han blitt testet tre ganger.

En lang rekke sjåfører sier at de måtte svare på om de var homoseksuelle. Det er tradisjonelt stor motstand mot homoseksuelle i Latinamerika.

Maersk-ledelsen hevder at en rekke tyverier og lav oppklaringsprosent i Mellomamerika var årsaken til at løgndetektor ble brukt, men at det ikke er i overenskommelse med selskapets retningslinjer å spørre om seksuell orientering og familie. Testene skal derfor ha blitt avsluttet for omkring en måned siden.

- Vi har ikke selv utført testene, men brukt et sikkerhetsfirma til å etterforske tyverier da politiet ikke har ressurser til dette, forteller CRS-sjef i Maersk Line til Fagbladet 3F. Det er helt vanlig praksis her, forteller hun.

Opprinnelig hevdet Maersk at testene var frivillige, noe 3F bestrider. De forteller at sjåførene har blitt truet med avskjed om de nektet testen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!