Øvelsen vi var med på er blitt døpt "Transalp Trucking 2010", og har vært planlagt i flere år. Det som møtte oss på parkeringsplassen litt utenfor byen Chur i Sveits, tidligere denne uken, var ikke noe mindre enn 16 Mercedes-Benz lastebiler, hvorav ni "oldtimers". Blant disse ni var en LP333 fra 1960, som for øvrig var den eldste. Nest eldst var en LP1620 fra 1965. En flott tanksemi med betegnelsen 1624 LS fra 1971, med over 1,6 millioner kilometer på telleren (med original motor og gearkasse) var også med på øvelsen. Nyeste "oldtimer" var en SK1831 fra 1994. For mange av oss er ikke dette noen gammel lastebil, men det er faktisk blitt 16 år siden den rullet ut fra fabrikken.

For å vise utviklingen fra 1960 og frem til i dag, var det med flere 2010-modeller av Actros, både med V6 og V8-motorer. Selv om dagens lastebiler er bygget opp over samme grunnprinsipp som for 50 år siden, har det definitivt skjedd en rivende utvikling. Mens lastebilsjåførene på 1960-tallet slet med blant annet tung styring, hard bremsepedal, mange gearskift, trang førerhytte, høyt støynivå og svake motorer, er det i dag nesten like komfortabelt i lastebilhytta som hjemme i stua. Til gjengjeld sliter vi her hjemme med en veier som fortsatt mange steder er sammenlignbare med 1960-tallet. I tillegg er vel sjåføryrket i seg selv mer stressende i dag enn for 50 år siden.

I forkant av "Transalp Trucking 2010" hadde Mercedes-Benz utført flere tester i løypa gjennom San Bernardino-passet. Av de mer opplagte testene var selvfølgelig å kartlegge forskjellen i dieselforbruk, tid, støy og utslipp mellom gamle og nye lastebiler. I tillegg hadde de utstyrt to sjåfører (i hver sin gammel og ny lastebil) med diverse sensorer på kropp og hode. Dette ble gjort for å måle belastinger på kroppen, både fysisk og psykisk. Det kommer vel ikke som noen overraskelse når vi nevner at sjåføren av den nye lastebilen kom best ut.

Vi i tungt.no startet dagen med å klatre oppover til toppen i en 1624 LS fra 1971 og nedover på den italienske siden i en NG1632S fra 1975. På tilbaketuren kjørte vi først en Actros V6, 480 hk, før vi trillet ned mot Chur i en Actros V8, 600 hk.

I løpet av noen timer denne dagen fikk vi et lite innblikk i hvordan arbeidsdagen til lastebilsjåfører har vært de siste 50 år - godt at utviklingen har gått fremover.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!