23948sdkhjf

En uvanlig Volvo renovasjonsbil: Tana kommune med verdens første

I årtier har Tana kommune forsøkt å bedre komforten i førerhusene på renovasjonsbilene sine, uten å lykkes. Problemstillingen er tatt opp med mange leverandører, uten at noen har funnet noen god løsning. Nå er svaret funnet i samarbeid med Trond Nordli hos Volvo-forhandleren Nordic Last og Buss i Alta.

- Vi har brukt lange førerhus lenge, sier Svein Ursin i ØFAS i Tana kommune, men problemet har vært at motorkassa har tatt plass, og dermed har det bare vært mulig å sette inn en dobbelsofa, og det har redusert komforten i førerhuset. - Dette er et viktig poeng, forklarer han. For her oppe i Finnmark kjører vi hver dag til steder som Vardø, Båtsfjord, Berlevåg og Vadsø. Det betyr kjøring på mellom 10 og 14 mil før vi kommer til den første søppeldunken som skal tømmes. Etter at jobben er gjort, er det samme distanse tilbake igjen, og det sier seg selv at komforten til de tre renovasjonsmedarbeiderne på bilen har stor betydning.

Løsning i høyden

Mange innen renovasjon benytter Volvos lavere FL eller i en del tilfeller FM. Men å velge en FH med høyere plassert førerhus, i lang versjon, har vi ikke sett før. Den nye bilen, som er en Volvo FH 420, L2H1 hytte, 6x2 med sving på boggi og I-Shift, har et førerhus som er et halvt stigtrinn høyere enn det som har vært vanlig. På den måten tar ikke motorkassa plass inne i hytta og det har blitt mulig å sette inn fire fullverdige komfortseter.

Motstanden mot et høyere førerhus har ligget i tanken på at renovasjonsarbeidere er mye ut og inn av bilen, og at ett ekstra trinn ville medføre større belastning enn nødvendig. - Men dette minner mye om langtransport, sier Ursin. Våre medarbeidere sitter sammenhengende i førerhuset mellom 20 og 30 mil hver dag. I tillegg bruker de førerhuset som «spiserom» og da er også en viss grad av komfort viktig - ikke minst for trivselen. Når det først jobbes med renovasjon, så står arbeidsfolkene bakpå, og da er ikke det ekstra stigtrinnet noe problem uansett.

Vekker interesse

- Dette er en bil som er bygget for distriktskjøring, påpeker Ursin. Den egner seg ikke til bykjøring. Men det er mange steder i Norge med lange avstander, og vi har allerede merket en viss pågang fra flere interkommunale selskaper som er interessert i hvordan vi har løst komfortproblemet knyttet til distriktskjøring her opp i Tana, sier han.

Pen

- Vi er meget fornøyd, sier Svein Ursin. Nordic Last og Buss og Trond Nordli har vært en aktiv og god partner i dette utviklingsarbeidet, og påbyggerjobben som er gjort av svenske JOAB er upåklagelig. I tillegg er bilen blitt pen. Et litt høyere førerhus får bilen til å se mer harmonisk ut, avslutter Ursin.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078