Gjennom årenes løp har Waage Transport spredt virksomheten sin på flere spesialområder, i tillegg til den tradisjonelle basekjøringen.

Daglig leder Bjørn Waage startet opp i 1974 med en bil på transportsentralen i Kristiansund og utvidet etter hvert med liftdumpere og søppelcontainere.

Så, i 1980, startet oljeeventyret også for ham.

I dag har bedriften flere vogntog som i utgangspunktet går på basekjøring, foruten flere store kransemier.

Waage etablerte etter hvert også Kristiansund Kranservice og hadde i sin tid en av Norges største kraner i stallen, en 600 tonnmeter, stasjonert på Vest Base.

Markedet for en slik rugg ble imidlertid for lite, så i dag jobber den et sted i Østen.

Bjørn Waage er fortsatt medeier i kranselskapet som i dag heter SAR Kranservice, med avdelinger i Kristiansund og Verdal.

Slik offshoretransporten drives i dag, er transportørene knyttet opp til egne kunder, som består av underleverandører til oljeindustrien. I tillegg har Waage Transport en del lokalkjøring for Vestbase.

TransportMagasinet var i kontakt med denne transportøren allerede i 1994.

Den gang skrev vi om transportører langs kysten som savnet et felles betalingssystem på fergene.

Allerede i 1994 brukte Waage Transport 1,2 millioner kroner hvert år i ferge og bompenger, fordelt på fire semitrailere.

Om noe har forandret seg siden den gang, kan du lese mer om i en kommende utgave av TransportMagasinet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!