Norge er trolig det landet hvor interessen for HydroDrive er størst. Det henger selvsagt sammen med en krevende topografi og lang vinter, som setter ekstra store krav til fremkommeligheten.

Faktisk var den aller første MAN med HydroDrive eid av et norsk selskap, Emdals Transport AS på Straumgjerde i Møre og Romsdal. I dag er Nord-Norge sannsynligvis det området i Europa hvor tettheten av lastebiler med HydroDrive er størst. I alt er det solgt omtrent 250 biler med HydroDrive i Norge, altså fem prosent av totalen. Når det gjelder lastebiler fra MAN Nutzfahrzeuge generelt, så omsettes i underkant av en prosent i Norge.

HydroDrive er først og fremst beregnet for landeveisbiler som mer sporadisk har bruk for drift på forakselen. Systemet kan leveres på et utvalg modeller fra TGS- og TGX-seriene. Dette er først og fremst trekkvogner, tipp- og anleggsbiler, biler for distribusjon av byggevarer, tømmerbiler, melkebiler og i enkelte land også brannbiler. Systemet kan levers på biler med to, tre og fire aksler.

Sammenlignet med konvensjonell allhjulsdrift har biler med HydroDrive flere fordeler. Systemet veier vesentlig mindre, chassishøyden er som på en konvensjonelt bakhjulsdrevet bil og konstruksjonen er relativt enkel. En hydraulikkpumpe montert på girkassen gir hydraulisk kraft til drift av hjulmotorene i forhjulsnavene. Betjeningen er også svært enkel. Differensialsperren(e) bak og HydroDrive betjenes av samme dreiebryter, hvor første trinn kobler inn HydroDrive og det eller de neste trinnene differensialsperren(e) i logisk rekkefølge i tillegg.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!