Den nye produksjonslinjen er bygd opp for en årlig kapasitet på 5.000 tunge lastebiler. I løpet av mai vil de aller første testbilene blir montert på linjen, og de første kjøretøyene fra ordinær produksjon vil bli levert i 2011. Et antall tunge lastebiler er allerede solgt til tre av de største transportselskapene i Brasil, nemlig Julio Simoes, Arcom og Binotto. I første omgang vil bilene bli produsert på basis av CKD komponentgrupper (semi-knocked down) fra Tyskland. I løpet av noen tid er det imidlertid planlagt at minst 60 prosent av komponentene skal bli produsert lokalt.

Den nye produksjonslinjen i Resende representerer en investering til rundt 100 millioner euro. En generell økning i kapasiteten ved fabrikken og den nye produksjonslinjen resulterer i 800 nye jobber ved fabrikken. I første omgang skal 100 av dem arbeide med TGS og TGX.

Etterspørselen etter kjøretøyer fra MAN Latin America er klart økende. I mars var det nødvendig å gå i gang med produksjon på tre skift for å dekke etterspørselen. Dette har gitt en kapasitetsøkning til 72.000 lastebiler og busser i året, og fabrikken er dermed den klart største i Sør-Amerika. MAN TGS og TGX vil utgjøre "top of the line" av kjøretøyene fra fabrikken. De lette og mellomtunge lastebilene og bussene er basert på Volkswagen-produktene som MAN fikk tilgang til ved kjøpet av VW Truck & Bus mot slutten av 2008. Ved oppkjøpet av dette selskapet fikk MAN også et bredt forhandler- og servicenett i store deler av Sør-Amerika.

I løpet av 2011 vil det bli bygd en underleverandør-park i umiddelbar nærhet av MAN-fabrikken i Resende. Her vil man blant annet finne tre av partnerne til MAN Latin America, nemlig ArvinMeritor (aksler), Maxion (rammeproduksjon) og Syspensys (fjæringssystemer). Dette vil styrke MAN Latin America ytterligere som kjøretøyleverandør.

Foto: MAN TGX under omfattende testkjøring i Brasil. TGS og TGX vil dekke de aller tyngste segmentene, som krevende anleggskjøring, tømmertransport og langtransport. Brasil tillater "road trains" med høye totalvekter.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!