Ordren har en verdi av 75 millioner Euro og er den største noen sinne hos MAN i Frankrike. Bestillingen er en oppfølger til en ordre på 186 MAN Lion's City G leddbusser i 2008. Leddbussene skal leveres frem til 2011, mens den nye ordren skal effektueres i tidsrommet fra 2010 til 2013. Når alle bussene er på plass hos det franske busselskapet, vil det ha 760 MAN i kjøretøyparken. Dette gjør MAN til den største leverandøren til RATP.

Alle de sist bestilte 350 bybussene er av typen MAN Lion's City i to-dørs utførelse og med en passasjerkapasitet på nærmere 100, inklusive en rullestolplass. Bussene skal utstyres med en 6,8 liters dieselmotor på 250 hk. Motorene bygges etter den såkalte MAN PURE DIESEL®-teknologien og tilfredsstiller den strenge EEV-normen (Enhanced Environmentally friendly Vehicle) uten bruk av AdBlue.

Bussene skal utstyres med automatgirkasser som har topografi-avhengig girkasse-programvare, som gjør kjøretøyene ekstra drivstofføkonomiske. Bussene skal for øvrig ha optimal sjåførsikkerhet med bruk av en solid beskyttelsesvegg og videoovervåkning med fire kameraer.

Siden 2002 har MAN Camions & Bus S.A.S. økt sin markedsandel for busser fra 3,7 til 10,6 prosent. I fjor registrerte selskapet rundt 660 busser av merkene MAN og NEOPLAN, som er en økning på 24,9 prosent fra 2008.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!