Avtalen omfatter et samarbeidet om utviklingen av neste generasjon Smart fortwo og Renault Twingo, inklusive elektriske versjoner og utvidelser av begge modellseriene. Samarbeidet omfatter dessuten flere fremtidige prosjekter både innenfor personbiler og varebiler.

Samarbeidet vil i første omgang innbefatte følgende prosjekter:

¿ Omfattende deling av drivverk og felles utvikling for både personbiler og lette nyttekjøretøy

¿ Benytte felles utvikling for diesel- og bensinmotorer fra Renault-Nissan Alliance til bruk i den nye smart og Renault Twingo.

¿ Bruk av bensin- og dieselmotorer fra Daimler i Infinity, luksusdivisjonen til Nissan Motor Company.

¿ Benytte dieselmotor og drivlinje fra Renault-Nissan-Alliance i Mercedes-Benz Vito

I tillegg ser begge selskapene store synergieffekter i form av felles innkjøpsmuligheter og utveksling av effektive driftsmetoder.

Avtalen innbefatter i tillegg en aksjebytte-avtale som vil gi Renault-Nissan Alliance en 3,1 prosent andel i Daimler og Daimler en 3,1 prosent andel i Renault og en 3,1 prosent andel i Nissan.

Ifølge Dr. Dieter Zetsche, styreformann i Daimler AG og toppsjef Mercedes-Benz Cars vil den individuelle merkeidentiteten forbli uberørt;

- Daimler og Renault-Nissan Alliance kombinerer felles interesser og etablerer en plattform for et strategisk samarbeid basert på et antall konkrete prosjekter. Vi styrker nå vår konkurransekraft i kompakt- og småbilsegmentene og reduserer totalutslippet av CO2. Vi er sikre på at vi kan lage merketypiske produkter basert på felles plattformer og uten at dette endrer merkeidentiteten.

Selskapene regner med å spare inn fire mrd. euro i løpet av de neste fem årene.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!